Friday, 8 June 2012

24 Perkara JANGAN Dilakukan....

Salam JUMAAT

Sesungguhnya dalam hidup kita dikelilingi perkara2 menyeronokkan.Tetapi hakikatnya ada yg  mendatangkan keburukan kpd kita..
Terdapat 24 perkara yg jgn dilakukan yg seharusnya kita ambik iktibar supaya kita dpt memuhasabah diri sendiri....



  1. Jangan sengaja lewatkan solat..Perkara ini tidak disukai oleh ALLAH S.W.T.
  2. Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai selipar..Dikhuatiri akan terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita.
  3. Jangan makan dan minum di dlm bekas yg sumbing,makruh kerana ianya membahayakan.
  4. Jangan biarkan pinggan mangkuk yg telah digunakan tidak berbasuh.Makruh dan ianya mewarisi kepapaan.
  5. Jangan tidur selepas solat subuh,nanti rezeki mahal.(kerana waktu pagi itu membuka segala pintu keberkatan)
  6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM dan doa makan..Nanti makanan yg dijamah adalah dari muntah syaitan.
  7. Jangan keluar rumah tanpa niat membuat membuat kebaikan atau kebajikan..Takut nanti anda mati dlm perjalanan.
  8. Jangan pakai kasut atau selipar berlainan pasangan.makruh dan mewarisi kepapaan.
  9. Jangan biar mata mata liar di perjalanan..Nanti hati kita gelap diselaputi dosa..
  10. Jangan bergaul bebas di tempat kerja.Banyak buruk dari baiknya.
  11. Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh dtg bila2 masa sahaja.
  12. Jangan ego untuk meminta maaf kpd kedua ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.
  13. Jangan mengumpat sesama taulan kerana ia boleh merosakkan silaturahim.
  14. Jangan lupa hanya bergantung harap kepada ALLAH S.W.T dalam setiap kerja kita.Nanti dikhuatiri sombong pula jika berjaya dan kecewa bila gagal.
  15. Jangan bakhil untuk bersedekah kerana ianya akan memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.
  16. Jangan banyak ketawa nanti jiwa mati.
  17. Jangan banyak berbohong kerana ianya adalah ciri2 munafik dan menghilangkan kasih sayang org terhadap kita.
  18. Jangan menganiaya manusia dan binatang kerana doa makhluk teraniaya cepat di makbulkan ALLAH S.W.T...
  19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.Akhirat itu lebih utama dan kekal selamanya.Carilah kehidupan dunia untuk akhirat.
  20. Jangan duduk terlalu lama di dalam bilik air kerana di situlah tempat tinggal jin kafir dan syaitan.
  21. Jangan merokok dan memasang kemeyan kerana asap itu adalah makanan jin.
  22. Jangan lupa mambaca BISMILLAHIRRAHMANIRAHIM dan salam ketika masuk ke rumah kerana di khuatiri jin dan syaitan masuk bersama.
  23. Jangan memakai tangkai kerana ALLAH S.W.T tadak sempurnakan agama seseorang itu jika memakainya..ini kerana dikhuatiri kita bergantung kpd tangkal bukan kepadaNYA..
  24. Jangan mempertikaikan kenapa islam itu berkata JANGAN kerana semuanya untuk kebaikan dan kesungguhan nya ALLAH S.W.T itu Lebih Mengetahui Segala galanya....Yg baik itu datangnya dari ALLAH S.W.T dan yg buruk itu dtg dri hambanya...

15 org bagi komen best..:

MamaEma said...

nice sharing

IntaNBerliaN said...

dlm bekas yg sumbing tu mmg sy xsk.. kalu kat kedai.. sy tgk gelas sumbing, sy pasti suh dorg tukar/...

ieda said...

insyaallah dikk
semoga menjadi peringatan kepada kita , aminnn ;)

izan mama mia said...

bagus info ni...share kat page..

anitadiana said...

tq..bagusnya..perkongsian ne fieda...

sHaR!Na eLyaNa said...

nice ~ salam jumaat ya kak...em..cm biasa singgah trus klik kekeke

Che Rosliza Che mat said...

nice entry di hari jumaat...

eita said...

nice share hari ni

9n0L4 said...

kdg² kite ade jugak yg terlepas pndg beberape perkara kat sini kan. ;)

anisalya said...

mmg banyak yang kita kena perhatikan kan? muhasabah diri sendiri. adoii... dosa yang ada pun tak tertanggung. minta diampunkanlah oleh Allah.

fiQRa said...

insyaAllah, sama2 muhasabah diri ;')

Puan Kutu said...

klu dielakkan 24 sikap ini Insyaallah jadi mukmin sejati.hehe

*azni* said...

nice sharing..insyaallah sesama la kite mengamalkan nya...

Myra Jay said...

Sama2 kita renungkan..

Si Matatajam said...

Info yang bagus ni..harap2 dapat dijauhkan segala JANGAN tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.