Friday, 25 November 2011

Bubur butir nangka

Petang semalam buat bubur ni..Aku panggil bubur butir nangka...Senang sangat nak buat..Try la..Resepi ada kt bawah...


Tak berapa cantik ni sebab santan dah pecah..Aku terkuat api..Pastu butir nangka tu plk tak sama besar..tak per la yg penting rasa dia masih ok..

Resepi Bubur Tepung Pulut (Sumber : Potret kasih)

Bahan Doh
240 g tepung pulut
Air secukupnya
pewarna hijau dan merah
Garam secukupnya


Bahan Kuah
250ml air
200g santan pekat
2- 3 sudu besar gula ( ikut kemanisan yang di ingini )

Cara penyediaan
1. Untuk membuat doh, satukan tepung pulut dan garam secukup rasa di dalam mangkuk adunan dan digaul rata.
2. Tuangkan air sedikit demi sedikit untuk membuat doh. Pastikan ia tidak terlalu cair atau terlalu keras.
3. Bahagikan doh kepada 2 bahagian dan warnakan dengan warna merah dan warna hijau.
4. Gentel kecil kecil kemudian tekan di tengahnya, buat hingga habis.
5. Masukkan doh tadi dalam air yang telah mendidih.
6. Apabila doh tadi timbul di permukaan air angkat dan toskan.
7. Untuk membuat kuahnya, satukan semua bahan kuah dalam 1 periuk dan didihkan.
8. Perlahankan api agar santan tidak pecah dan kemudian masukkan doh dan sago biji yang telah di rendam seketika.
9. Bila sago masak bolehlah diangkat.

28 org bagi komen best..:

Pupel Liyana said...

sedapnye. mengidam jadinya. nak!
eh jom join ga pupel http://pupel.blogspot.com/2011/11/ga-saya-nak-angry-bird-keychain.html

syawalsimpsons said...

ala macam best..tapi nak buat takut syawal N en asbeen tak mo sangat makan...tak suke manes

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedapnya..lau sy ada try,sy gtau ea..

IntaNBerliaN said...

oh tidakkkkkkkkkkkkkkk kak fieda saje je buat saya jeles... huwaaaaaaaaaaaaaa nak sikit...

~ yus ~ said...

memang sedap bubur ni, saya pun suka...:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Fieda..k.atie datang bawak mangkuk ni nk tapau bubur butir nangka..ada lg tak?
pasai tupperware MILO tu,maybe lambat sikit br sampai kot.K.atie pon ada lama isi borangnya...

Cik Rose Cute said...

Sedapnya..bubur butir nangka....dah lama tak makan tau...

Mira Adzlia said...

nmpk sedapnyer..huhu

Anum said...

sedapnya
jom buat

Qhaifa Nur said...

warna warni buburnya...
simple resepi...sedapnya

Myra Jay said...

Sedapnyer, tapi tak penah makan pun..

Nanti bila2 nak mencuba lah :-)

Ardini Humaira said...

fav dni! nyummeh ^__^

anitadiana said...

sedapnya fieda...lama tak buat,kalu kak ita buat kecil2 sikit senang nak telan...menarik pelbagai warna....

Puan Kutu said...

amboi sy pun terliur tgok nie walaupun sy tak minat bubur.sedapnya!

en suami suka bubur..nti bley try..nmpk menarik sgt..tk pernah buta.hehe

kakchik@ella said...

Teringat masa kecik dulu selalu buat dgn adik beradik, makan ramai2. meriah!!

ajumohit said...

Hihi ingat nk sggh Umah fieda mkn ni tadi, maluuu kih kih kih

Dalila Hamid said...

adoii.. sedapnya

Tihara said...

cantik la fid..terus rasa nk hirup bubur ni, gambo nye pun besar..sedap nyerr :)

jemarisuri said...

huhu..dh lama JS tak makan bubur ni..kalau JS buat JS bubuh beberapa ulas nangka sekali..hehe

kalau time posa baru JS jumpa bubur ni itu pun kadang2 je ada org jual kt PARAM Putrajaya..hehe

Fyfy Liew said...

wah sedapnye ^^ dah lama tak mkn bubur ni. fy suka mkn bubur ni! :D

eLLy said...

butir butir nagka ... nyum nyum :p

Nisa Greennnpanda said...

isy..kak fieda..sdpanye nmpk bubur tue.. thanks eh share resipi..leh aa sy try wat(bile rjin..hehe...)

nanakimie said...

waa!sedapnya..da lama xmakan,nana panggil badak berendam sis..hehe

Zefa NorAsmara said...

Bahaya3x.. ibu yusuf ni mudah terpengaruh dgn kawan2 bab masak2 ni. Hajat hati nak berehat masak jap.. turunkan apa yg dah naik.. kih kih..

ieda said...

wah2 dikk akak suke nie .. taruk air batu sikit .. perghhh ! :)

Nida said...

mak uih... sedapnya!!! Makanan peberet Nida ni..:)

p/s: Blog Nida akan bertukar dari radinsah.blogspot.com ke http://ucualong.com

SeputihSalju said...

nyum2 sedapnya... dah lama tak mkn, nak sikit kak..hihihi

ohya kak pgil saya karimah jer... :-)

wan nurul hezrina said...

sodap sodap bak mai cket

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.