Friday, 27 January 2012

Petua Halau Semut Di Rumah

ASSALAMUALAIKUM

 

Rumah saya mmg ada masalah dengan semut...Boleh kata ada 2-3 jenis semut yg bersarang kat umah ni..semut hitam,semut merah dan semut halus yg bau busuk tu...Pantang letak makanan atau air atas meja atau almari..Jawabnya tak sampai 5 minit dah penuh la semut beratur..Kalau dalam balang gula apatah lagi..Dah tutup kemas2 pun blh gak dia masuk..Dalam bekas air masak pun dia nk jugak..Belajar berenang ker...?? Ayoo..Dah letih berperang dgn semut2 ni..Saya ada jumpe petua untuk halau semut kt fb...Jom la try kalau korang pun ada masalah yg sama..


Petua 1: Masukkan beberapa keping asam gelugur (asam keping) atau beberapa kuntum bunga cengkih ke dalam bekas gula untuk menghalau dan mengelak semut. Bau asam keping atau bunga cengkih tidak menghilangkan atau menukar rasa manis gula.

Petua 2: Siat-siat beberapa helai daun sirih dan taburkan pada kawasan laluan semut atau tempat semut berkerumun.

Petua 3: Letakkan beberapa tangkai cili kering pada timbunan gula. Ini menghindarkan semut menghampiri gula.

Petua 4: Celup kain bersih ke dalam minyak masak dan ikat kain tersebut pada tempat yang dikerumuni semut seperti baling gula, keliling meja dan sebagainya.

Petua 5: Masukkan beberapa biji bawang merah ke dalam bekas gula. Tidak perlu kupas kulit bawang tersebut.

Petua 6: Bakar kulit telur hingga menjadi abu. Tabur abu ini pada kawasan laluan semut atau tempat semut berkerumun.

75 org bagi komen best..:

Cik Rose Cute said...

Kat umah nie...ada jugak semut...Boleh la guna petua nie hehehe

Masya said...

info yg bagus jgk ni... rumah saya pun dulu banyak semut.. maklumlah rumah tu dulu asalnya kebun kelapa sawit.. tp sejak saya mop lantai pakai pencuci cosway (khas utk lantai botol dia warna kuning) semut dah tak moo datang... alhamdulillah... mungkin dia tak suka bau haruman pencuci tu kot...

Kakzakie said...

Rumah kakak ok fieda tak adalah semut, tapi rumah kampung kakak huhu... pokok bunga pun dia duduk berhimpun. Kalau dapur tu macam gelangang permainan dia.

Nak cubalah petua fieda nie...

syawalsimpsons said...

saya kat umah selalu jaa ada semut kat atas meja...lain tempat tak da..mmmm.....padahal x da benda manis pon kat atas meja tu

Zefa NorAsmara said...

Dulu rumah kami banyak juga semut.. tak silap semut mula kurang lepas buat semburan utk anai2.. sekarang ada juga cuma tak byk..

Tina Othman said...

samalah umah kita kak, la ni tgh musim semut kot, geramnya lah, naknya semut yg halus tu, dahlah busuk, pantang tinggal brg, cepat je dtgnya

nanti nak buatlah tips yg kak fieda ckp tu

Myra Jay said...

Heheee, sama gak suka biskut sarang semut :)


Rumah myra banyak gak semut, sampai pening camne nak elakkan, tak sanga jumpa tip kat blog akak ;)


p/s:Kak, myra dah pos FM tau, hope selamat sampai :)

EnciK AxixOu said...

saya biasa tutup rapat2 je penutup balang gula . heee . lau yg kat lntai pakai ridsect je . hek3

Fieza79 said...

tak larat hari2 berperang dgn semut kat umah...pantang letak makanan ada la die..huhu

tq for sharing...

fieda said...

@Cik Rose Cute

umah cik rose pun byk jgk ye..

fieda said...

@Masya

oo..mgkin semut tak blh bau kot...tu yg dorang berpindah...ok gak kalau gitu..

fieda said...

@Kakzakie

uii..kalau kt kg mmg lagi teruk kak..sama la mcm kt umah mak saya...kalau hari ujan semua pakat2 naik kt umah..

fieda said...

@syawalsimpsons

sue semut suka lepak2 la tu atas meja sue...

fieda said...

@Zefa NorAsmara

pernah gak 2 kali lepas sembur semut semua dah kurang..tp beberapa bln lepas tu muncul balik..

fieda said...

@Tina Othman

betul tang semut bau tu yg tak tahan tina...

fieda said...

@Myra Jay

kita try jer petua ni..kalau ok nasib baik la..tq dh pos fm..

fieda said...

@EnciK AxixOu

sama lah akak pun kalau kt lantai atau dinding sembur jer..

fieda said...

@Fieza79

betul2..mmg geram rasa bila semut sana sini..

IntaNBerliaN said...

sama macam rumah saya lah kak fieda.. nak naangis tengok semut.. sapu ssemut keluar.. tak dan 5 minit dia masuk balik dalam rumah..huwaaaa

done

Dr Hafiz said...

Terima Kasih atas petua ini.. saya nak mencubanya...

Nisa Greennnpanda said...

wah..byk petua nie, hehe..
sy tau yg no 1 tue je, hehehehee.. XP

dh klik2 sumer.. ^_^

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

umah eija pun jenis yg byk semuat,
boleh la nnti amik petua ni,

selalu letak cili kering dlm beras utk elak ulat beras, rupanya boleh elak semut jugak ye..

nabila faryzza said...

wahh, tips yg bagus. nak cuba la. serious kt umah ni bnyk gila semut. cepat je dh kerumun

ajumohit said...

Tq fieda, semut mmg menyeramkan sbb Aju xleh tgk tau, sure bulu Roma naik hihi

Qhaifa Nur said...

bagus petua ni sebab kat rumah sekarang semut hitam makin banyak....
rimas pulak..

Ima Salsuzaima said...

nanti nak try.. geram sgt ngan semut2 ni.. 1 botol ridsect pun semut tu xkan habisnya.. kalau la semut tu manusia, dah lama saya bawa berperang... pantang tgk makanan terbiar sekejap. air dalam heater pon dia nak jugak.. hurmmm

ShimaSalleh said...

hahahaa sama la umah shima pon byk semut.. Yg no 4 tu mak shima mmg de buat. p semut kat umah ni bukan pi kat gula tp kat tempat lain huhuhu..

Neway shima tag fieda. Tp bukan contest tau. Jom singgah blog shima :)

iizla said...

petua berguna ni..
tapi ada tak nak halau cicak pulak????
rmh saya TERLALU banyak cicak

Mrs Lya said...

Saya nak bagi petua ke 7. Gunakan Shieldtox Outdoor. Sngat mujarab hehehehe.

Jemput ke blog saya ye...

Www.mrslya.com

Zie said...

haha boleh try ni...

fieda said...

@IntaNBerliaN

ye la ina..kak fieda tgk lauk2 hbis kena kerumun dek semut rasa nk nangis tau..huwaa...

fieda said...

@Dr Hafiz

sama2..cubalah..

fieda said...

@Nisa Greennnpanda

nisa kita pakat2 try satu persatu ok..

fieda said...

@Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY

ooo..sama lah kita..kak fieda pun letak cili kering dlm tong beras..baru takder kutu beras..

fieda said...

@nabila faryzza

jom kita try petua ni..

fieda said...

@ajumohit

bahaya aju ni tgk semut pun bulu roma naik..hihihi

fieda said...

@Qhaifa Nur

umah saya pun semut itam byk jgk..

fieda said...

@Ima Salsuzaima

betul tu..sebotol ridsect pun belum tentu semua semut2 mati..

fieda said...

@ShimaSalleh

hihihi..cerdik jgk semut ni kan..

fieda said...

@iizla

ada gak saya share petua halau cicak..nanti saya cari balik link nya..

fieda said...

@Mrs Lya

ooo..berkesan jgk ye..

fieda said...

@Zie

jom jom try..

Izan Ishak said...

bagus petua ni... boleh cuba kalau rumah byk semut.

kalau izan just guna ubat semut je. beli kat kedai. mmg dah pack RM1 sebungkus. tabur je kat tempat yg jadi tumpuan semut, bila dia makan.. kawan dia makan semuanya terus mati. sampai skrg ni kurang sgt dah semut dlm umah ni kak fieda...

IntaNBerliaN said...

a'aa la kak fieda.. saya pun terlupa nak bg emel..

zarina_naniey@yahoo.com.my

nanti kak fieda emel ek.. esok saya nak publish :-)

done nuff

Ros said...

Salam Fieda,

Baik sangat petua ni...TQ..

Tihara said...

sekarang ni mmg musim semut nak duk dlam rumah yea..thanks bg petua yg byk ni..leh praktik nnnt..saya pn ske kuih tu..sdappp :)

Tihara said...

alamak...lupa nak inform..baju brodben baru fieda sy pos semalam.. :)

Hanif said...

add ur at my Google Circle!!

Puan Kutu said...

klu bekas gula sy cuma letak minyak masak di sekeliling penutup gula,Alhamdulillah mmg takde semut yg masuk..

eita said...

kat umah pun penuh semut....

ieda said...

ada juga akak ikut petua2 nie .. tapi tulah x lama .. geram sbb dia dtg layie .. huhuhu

fieda said...

@Izan Ishak

oo...ada ye jual ubat semut kt kedai...bagusnya kalau dapat..

fieda said...

@Izan Ishak

oo...ada ye jual ubat semut kt kedai...bagusnya kalau dapat..

fieda said...

@IntaNBerliaN

noted..kak fieda dh email..

fieda said...

@Ros

Insyaallah..kita cuba ye..

fieda said...

@Tihara

kt luar hujan skrg ni tu yg semut nk duk dlm umah..tq tihara bagi gift tu..

fieda said...

@Hanif

done

fieda said...

@Puan Kutu

ooo..ok la tu..

fieda said...

@eita

semua umah tension dgn semut kan..

fieda said...

@ieda

ye la kak ieda..sekejap jer ilang pastu dia dtg pulok...

Si BuDaK KaChAk said...

info yg menarik...boleh cuba ni...kt tmpt keje byk semut...tak tau lak mane dtgnye...

Bui Junaidi said...

BUI NAK TRY NNT SALAH SATU PETUA NI..MMG BENGANG BETUL DGN SEMUT NI..

SATU LAGI DGN DEBU,HARI NI LAP ESOK DH BERDEBU BALIK..GERAMMMMM

wan nurul hezrina said...

mmg hakupun hangin ngan semut2nie kak..petua mmg sgt2 diperlukn..siap ko semut

Anis Adila Aris said...

wah.. bagus petua :)

sy pun suka sarang semut :)

TiranaAduka said...

salam sis...
nice petua...saya hanya ada satu je yang saya tau....

Salam kenal sis

Si Matatajam said...

Kat umah ni pun mcm gak M try nak halau semut tp, tetap Ada gak semut Pelbagai jenis kat umah ni...Dasat sungguh semut kat umah M ni..hardcore betoi. Ha ha..

Anonymous said...

Dekat rumah mmg dah kena serang oleh semut..guna shieldtox outdoor pun dia tak heran..masalahnya semut ni jenis menggigit..kesian kat baby..biasa sampai nangis2 kena gigit semut..semua tempat ada..sampai dlm lemari pakaian pun ada..aduhh tak tau nak buat camana lagi..nak hilangkan semut ni.

md kayy said...

@Cik Rose Cuteubat semut yang paling berkesan aku dah jumpa. umah mak aku dkat kampung pun byk smut. tu yang aku g cari2 klau ada ubat yg bagus.satu hari aku jumpa sorang kawan ni syor kan kat aku satu ubat ni. aku pun cuba lah. sampai skang ni aku tak nmpak sekor smut pun dlm umah mak aku. skang ni pun aku jual ubat tu la. klau nk, jemput ke fb aku, Md Kayy. bleh baca kat sana. tq

md kayy said...

@Kakzakieubat semut yang paling berkesan aku dah jumpa. umah mak aku dkat kampung pun byk smut. tu yang aku g cari2 klau ada ubat yg bagus.satu hari aku jumpa sorang kawan ni syor kan kat aku satu ubat ni. aku pun cuba lah. sampai skang ni aku tak nmpak sekor smut pun dlm umah mak aku. skang ni pun aku jual ubat tu la. klau nk, jemput ke fb aku, Md Kayy. bleh baca kat sana. tq

md kayy said...

@syawalsimpsonsubat semut yang paling berkesan aku dah jumpa. umah mak aku dkat kampung pun byk smut. tu yang aku g cari2 klau ada ubat yg bagus.satu hari aku jumpa sorang kawan ni syor kan kat aku satu ubat ni. aku pun cuba lah. sampai skang ni aku tak nmpak sekor smut pun dlm umah mak aku. skang ni pun aku jual ubat tu la. klau nk, jemput ke fb aku, Md Kayy. bleh baca kat sana. tq

md kayy said...

@Zefa NorAsmaraubat semut yang paling berkesan aku dah jumpa. umah mak aku dkat kampung pun byk smut. tu yang aku g cari2 klau ada ubat yg bagus.satu hari aku jumpa sorang kawan ni syor kan kat aku satu ubat ni. aku pun cuba lah. sampai skang ni aku tak nmpak sekor smut pun dlm umah mak aku. skang ni pun aku jual ubat tu la. klau nk, jemput ke fb aku, Md Kayy. bleh baca kat sana. tq

md kayy said...

@Tina Othmanubat semut yang paling berkesan aku dah jumpa. umah mak aku dkat kampung pun byk smut. tu yang aku g cari2 klau ada ubat yg bagus.satu hari aku jumpa sorang kawan ni syor kan kat aku satu ubat ni. aku pun cuba lah. sampai skang ni aku tak nmpak sekor smut pun dlm umah mak aku. skang ni pun aku jual ubat tu la. klau nk, jemput ke fb aku, Md Kayy. bleh baca kat sana. tq

md kayy said...

@Myra Jayubat semut yang paling berkesan aku dah jumpa. umah mak aku dkat kampung pun byk smut. tu yang aku g cari2 klau ada ubat yg bagus.satu hari aku jumpa sorang kawan ni syor kan kat aku satu ubat ni. aku pun cuba lah. sampai skang ni aku tak nmpak sekor smut pun dlm umah mak aku. skang ni pun aku jual ubat tu la. klau nk, jemput ke fb aku, Md Kayy. bleh baca kat sana. tq

md kayy said...

@Fieza79ubat semut yang paling berkesan aku dah jumpa. umah mak aku dkat kampung pun byk smut. tu yang aku g cari2 klau ada ubat yg bagus.satu hari aku jumpa sorang kawan ni syor kan kat aku satu ubat ni. aku pun cuba lah. sampai skang ni aku tak nmpak sekor smut pun dlm umah mak aku. skang ni pun aku jual ubat tu la. klau nk, jemput ke fb aku, Md Kayy. bleh baca kat sana. tq

Qaiza said...

Saya ada mengedar penyembur serangga BUKAN racun. boleh hubungi saya jika berminat.. http://qaizashop.blogspot.com/search/label/Penyembur%20Serangga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.