Saturday, 17 March 2012

Kuih akok dan bahulu

ASSALAMUALAIKUM

 

Sape pernah makan kuih ni angkat tangan...Macam la blh nmpk tangan korang ...hehehe...Ni salah satu kue feveret saya...Kuih ni mak kirim kebetulan abah ada hal naik KL..Abah singgah rumah dan bagi kuih akok ni dgn bahulu sekali...Mak kirim banyak tp tak sempat nak ambik gambar, dah kena serang..Dah tinggal 4 bijik kuih akok ni baru la teringat nk ambik gambar....

Ada ker sesape yg tak kenal kuih akok..Ni kuih tradisional negeri belah pantai Timur..
Sedap..rugi kalau korang tak pernah mkn..cuma manis la sikit...
lepas mkn banyak2 la minum air kosong ok...tapi akok dari Beserah ni tak manis sgt..ok2 jer..


Kalau nak cuba buat boleh juga....Resepi ada kat MYRESEPI...
Saya tak rasa lagi nak buat kuih akok ni..sbb  mmg confirm kalau buat sendiri mesti tak sedap...

Oh ye..gambar bahulu tak sempat nak ambik..Jadi saya share gambar dari google jer la ye..tp saya cari gambar bahulu moden...yg biasa dh pernah tgk kan...
tgk kt bawah tu berkaler kaler bagai dan siap ada inti,coklat rice lagi..bahulu lapis pun ada..ctk plk tu...biasalah bahulu kepunyaan MAT GEBU...tentulah cantik..
sekarang dah moden,bahulu pun ada style...

 

 
gambar pinjam dari google

Tiba2 terliur plk tgk bahulu yg ada inti ni...kat mana nak beli ye....?

27 org bagi komen best..:

*SiRibenMerah said...

terliur lak time2 neh tgk pic makanan.. huwaaaaaaaaaaa~

nuyui a.k.a miss YUI said...

sy lg suka akok dr bahulu =)

❖ FS ❖ said...

OMG OMG ! Lamee tak makan mende nieee ! Sedapppp

Falsya said...

falsya penah makan..sedapkan kak..nyum nyum..terliur tgk bahulu yg ade jem tuh..

umialya said...

bahulupun berinti, kreatif..

Ujie said...

Saya org johor..tp suka kuih akok.

Bahulu ada inti? Oo..ada ya. Mesti sdp. yg biasa tu saya tak suka.

fiza said...

My fav. kuih bahulu. Mcm2 perasa skang kuih bahulu nih. Sedap plak tgk yg dlm gambo tu ☺☺

jemarisuri said...

huhu...tetiba plak teringin nk kuih dr sana...hehe

iyka syafika said...

seriusly terliur rasa

::NureeN:: said...

sedapnya.. nk cikit

Farina Hunny said...

wahh . err dappnye dappnyee :Q

Saya Disini said...

mmg terliur lah

IntaNBerliaN said...

sy sk kueh akok.. blik trg br blh mkn..hihi...

bahulu lapis mat gebu ni buat sy terliur pulak dah..aduss...

done

Ros said...

Salam Fieda,

kak Ros besa jugak makan kuih akok ni...memang sedap...Kuih bahulu pulak ,la ni macam2 jenis dah kak Ros tengok,dan bermacam macam perisa pulak tu...tapi walau macam mana sekali pun rupanya bahulu ni tetap sedap...

Anum said...

sedapnya kuih akok

izan mama mia said...

bestnyer dapat ole-ole dr mak....jeles..

sue zainun said...

penahh makan kuih akok..sedap..mmm kalau kuih bahulu suka yang dulu2 punya..kurang skit kalau yg berinti2 nih...nak bli pon xtau katne..

eita said...

walaupun duk ganu..ita memang tak suka makan akok..
sebab manis..

Pupel Liyana said...

akak!! akok tu feebret kita. siap buat syarat masa hubby nak pinang kita suruh bawa kuih akok dari terengganu datang johor, kejam kan hehe

Puan Kutu said...

sy takpernah makan kuih akok.kesian kan?tp kalau bahulu tak pernah makan mmg nak kena ketuk.hiks..

ieda said...

Paling akak suke nie, buat dgn telurvyg byk, klau pure akok dekat 20 biji telur satu adunan, sgt2 sedap huhuh

ieda said...

Paling akak suke nie, buat dgn telurvyg byk, klau pure akok dekat 20 biji telur satu adunan, sgt2 sedap huhuh

anisalya said...

bahulu berlapis tu nampak sedap betul la.

Cik Rose Cute said...

Cik Rose suka akob hihihi...bulan puasa selalu makan...

ecadwinkyasha said...

ish ish ish..nak gi cari kuih baulu a dulu!. :)

akak,dkt blog ada GA.jemput join :D

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

eija suka gak makan kuih akok ni, tp xde la peminat tegar sgt..hehe..

Masya said...

saya tak pernah makan kuih akok huhuhuhu....

wahh bahu ade inti.. serius tak pernah makan tau.. lagilah kesian kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.