Friday, 30 March 2012

Nak kasi cili kering tahan lama dan penjagaan mesin pengisar

 

Saya selalu hadapi masalah cili kering yg dikisar tidak tahan lama untuk disimpan...cepat jer naik kulat..saya try google2 nak cari petua agar cili kisar tahan lama ...saya kongsikan dengan kawan2 semua di sini ok....Ada tak yg bermasalah macam saya jugak...??

Cili Mesin Lebih Tahan Lama

Petua 1 : Masukkan sedikit air asam jawa ke dalam cili kering yang telah dimesin. Kemudian simpankan di dalam bekas yang berpenutup di dalam peti ais. InsyaAllah cili tersebut akan tahan sehingga sebulan dari berkulat.

Petua 2 : Setelah dimesin, cili tersebut hendaklah dipanaskan dengan memasukkan sedikit garam halus. Panaskan sehingga kering airnya. Setelah sejuk, masukkan dalam bekas berpenutup di dalam peti ais.

Petua 2 : Cili yang telah dikisar hendaklah digoreng terlebih dahulu dengan minyak dan sedikit garam. Setelah sejuk, barulah dimasukkan dalam bekas berpenutup di dalam peti ais.

Petua 3 : Masak cili dengan air dan sedikit garam. Setelah sejuk, bolehlah dikisar hingga hancur.

Petua Mengisar Cili

Masukkan sedikit minyak masak bersama cili kering . Kemudian kisar seperti biasa. Cili kering tersebut akan tahan lama selain menghancurkan biji cili kering dgn lebih cepat.

 

Saya kongsikan sekali petua penjagaan mesin pengisar

Pengisar Sentiasa Tajam

Kisarkan garam biasa di dalam pengisar sehingga beberapa minit. Amalkan langkah ini setiap bulan. Dengan cara ini mata pengisar akan kekal tajam. 

Hilangkan Kotoran Pada Pengisar

Tuang air sabun yang panas dan campurkan dua senduk cuka ke dalam pengisar. Putar pengisar dengan air suam dan keringkan.

Hilangkan Kesan Kunyit Pada Pengisar

Anda hanya perlu titikkan 3 atau 4 titis cecair peluntur ke dalam pengisar. Kemudian goncangkan sehingga warna kunyit pada pengisar tadi mengembang. Cucikan pula dengan hampas kelapa ataupun kulit limau. Cuci bersih dan lihat hasilnya.


37 org bagi komen best..:

IntaNBerliaN said...

bagus2 saya patut ikut petua ni.. sy mmg sk kisar cili kering simpan dlm peti ais.. :-)

singgah usha scha al yahya.. hihii

ummiarissa said...

baguslah...semua petua tentang pengisar dan cili kering didalam satu entry...tak perlu tercari-cari..he he he...terima kasih sudi share..

mama irfan said...

good info...thanks sharing...

Anum said...

good tips

ajumohit said...

bagusnya petua ini fieda, tq for sharing

Citra NaniZam said...

wah petua yg bagus fieda citra juga engalami masalah yg sama.. terima kasih atas petuanya ye

Nazayiena said...

Kak Nurul pun selalu cili blander nie berkulat,biasanya kak Nurul mskkan garam je dlm cili tu,tq fieda kongsi tip2 nie semua.

nuyui a.k.a miss YUI said...

petua yg baik ni sis..

syawalsimpsons said...

OOOO...BEGITU CARANYER..

ecadwinkyasha said...

petua penjagaan mesin tu baru tahu..hehehe...

eca klu nak kisar cili,suka letak bwg putih....dan cmpr cuka :)

ecadwinkyasha said...

hotlink bagus mmg bagus :))

Kakzakie said...

Baguslah fieda petua ni.. tapi peluntur tu macam takut pulak kakak...

::NureeN:: said...

thx..
nureen klau cabai kering mmg buang biji x blend skali sbb mak pesan family nureen ni keturunan appendix..
petua utk thn lama tue bleh praktik.. mmg klau simpan x lama kan dlm peti tu suka ja berkulat..
buat masa ni blender nureen tue masih putih bersih sbb lepas ja blend terus basuh klau tak nanti asben bising2..:P

Tentang Kita said...

petua yg sgt berguna..saya selalu buat petua yg ke 3.....mmg cili kisar tahan lama

ieda said...

waaa bagus nie
kalau cili kering tuu akak guna petua C tuu .. memang bagus dan tahan lama ..

utk cuci pengisar nie akak x try layie .. tQ fieda , gud tipss ;)

Acik Erna said...

tima kasih fieda..acik biasa buat selepas rebus..mesin campur minyak je..tahan lama jugak

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

waa...ada petua.. boleh follow nie.. tapi... selalunya moon akan blend cili .. utk 2 mggu je.. hehe..

Masya said...

wahh banyaknya info tq² kongsi ilmu...

...sWeeT uMi... said...

wah bagusnya petua ni...nnti leh la wat rujukan jika ada perkara berbangkit hehehehe...

ShimaSalleh said...

Bagus nih, tq fieda.. tp stok biasa shima buat mmg tak byk.. utk 2-3kali pakai je. hihi.. Tp tambah myk tu mmg betol bleh hancurkan biji cili tu :)
Masalah skrg ialah mata pisau tu dh tumpul, sompek dah hahahaha.. Kes nk kena beli tabung baru kot ni :)

QA's ~ mamapapa said...

tq 4 sharing..petua2 yg sgt berguna :))

Saya Disini said...

oowh..bru sy tau..tq2

nexx said...

ohoho... baru tau...

Cik Rose Cute said...

Selalu jugak blender cili...tapi tak banyak..petua yang bagus...bolehlah try nanti...

saffiya_aleesya @ echa said...

terima kasih kak sudi berkongsi petua2 ni ;-)

cIk JanNah said...

terima kasih for the sharing kak. jannah selalu buat yg petua mengisar cili tu. cili memang lebih halus dan kurang bijinya

Tihara said...

thanks petua...tapi yg guna peluntur tu takut arr nak try..guna limau je yer :)

sue zainun said...

jarang kisar cili banyak2..hehe..

Puan Kutu said...

bagus petua tentang pengisar ni.sy nie mmg jnis tak reti nak jaga pengiar.tq kongsi ye kak fieda..

klu lada kering mmg sy tak suka boh minyak,lada kering mmg rebus dulu dan buang bijinya,baru blander.takpe klu tak tahan,janji sihat...:)

Ummi Iman said...

saya ikut petua mak saya. mudah je.. mesin cili campur minyak masak. disamping tu biji cili pun cepat hancur.. slmt mencuba ya. saya guna sunlight. rasanya produk paling bagus utk hilangkan kesan kotoran hehe..

anitadiana said...

tq fieda ..kak ita selalu masak..cili cepat berkulat...kak ita try nanti..best sangat kak ita likeeeeeeeee...

anisalya said...

terima kasih kak utk tips.

Rose Khadijah said...

akaaaaaaakkkk fieeeda...sy memang terfikir fikir tapi malas nak google pasal cili ni..memang saya ader masalah yang sama macam akak tu..cili mesin cepat berkulat..sudahnye, saya blend time nak masak jer..

yeayyyyy,...skang da der info yang saaaaangat berguna dari akak, terima kasih banyak kak fieda....

saya suke...

Rose Khadijah said...

info ni sangat berguna..sy klik iklan byk2 kali......;-)

Roziah yami said...

Ini cara saya.
1)Gunting cili kering [belah dua & buang biji]
2)cuci cili kering luar & dlm [selalunya cili kering di dlm tu berkulat]
3)rebus hingga kembang [tos air]
4)blend Cili kering dgn minyak masak.

Si Matatajam said...

M pun suka kisar cili ngan minyak sb hancur bijinya tu..

muhamad akmal said...

Tq info.. Sy skli msin 2 kg kering utk niaga kcil2an.. Tp atas ilmu n info pn fieda, inshaallah sy akn cuba buat.. . sekilo cili boh rm 6 sy jual..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.