Wednesday, 18 April 2012

Ketika Ambil Wuduk niatkanlah dalam hati...

 
 

Ketika kita ambil wuduk tu niatkan lah didalam hati seperti dibawah..segala anggota yg dibersihkan ada
keistimewaanya tersendiri utk membantu apabila kita DISANA kelak..Sekadar peringatan untuk diri sendiri dan anak2..


1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.
"Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya amalan pertama seseorang hamba yang dihisab pada hari kiamat ialah solatnya." ( Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi )

31 org bagi komen best..:

Tina Othman said...

yg selalu tina ingat nak buat, time basuh muka tu, tina mintak Allah naikkan seri wajah hehe

sebab terbaca kat satu group ni, kakak ni mmg amalkan tiap kali ambil air sembahyang & alhamdulilah, mmg cantik =)

eiela said...

terima kasih kongsi..

ciksengeh :D said...

terima kasih ats ingatan :)

izan mama mia said...

tq share..:)

Ummi Iman said...

dah lama tak baca niat ni :( semuanya nak cepat

deno said...

thanks for share :)

jemarisuri said...

peringatan utk sy yg membaca artikel fieda ni...thanks for sharing

Tihara said...

thanks fieda share ni..sbg peringatan.. :)

Lynn said...

Sangat menarik..kak fieda..

mama irfan said...

thanks sharing ^_^

Izan Ishak said...

thanks for sharing kak fieda... bagus utk diamalkan ni.

MamaEma said...

itulah hikmahnya mengambil wuduk

Cho Zila said...

banyak benda yang kita kena ambik taukan...

IntaNBerliaN said...

terima kasih ingatkan sy yer kak fieda.. patt amal lps ni...

shiema sufian said...

Nice, thanks sharing (:

eita said...

insya allah..
moga2 jadi ingatn untuk kita semua...

9n0L4 said...

hkimah besar berwuduk. ;)

SHAHZEE said...

salam fieda:)

selalu amalkan untuk muka je.
'Ya Allah serikanlah wajahku seperti Kau menyerikan wajah org yg beriman'

thankz share benda yg sgt bagus.boleh amalkan untuk anggota lain plak

fizafantagirO said...

i'allah akan amalkan ..

Zie said...

Peringatan tuk semua... emm betul tu niat memang memainkan peranan penting setiap apa yg kita lakukan..

Ros said...

Assalamualaikum Fieda,

Terima kasih diatas perkongsian ni ya Fieda...sama2lah kita ingat memperingatinya....

Hanif said...

Thanks for info!!

Myra Jay said...

Terima kasih kak kongsi, sama2 kita amalkan...

Alin Marlini said...

jujurnya kadang2 baca kadang2 lupa..hehehe

IntaNBerliaN said...

sy ingat ke sy je yg mls kak fieda.. hahah.. skrg ni sy lbh rajin tido dr tgk blog... ada ms je, rasa rugi kalu xtido..hahahhahah

done nuff n cc

affriena said...

nice info kak...kak,boleh sy na share ? :)

Che rosliza Che mat said...

nice info fieda...terima kasih sharing...kalau fieda nak cik rose letak bunga kat sidebar tue boleh...fieda bagi log in blog gan paswood...mungkin fieda punyer template lain...kalau fieda nak...

nanakimie said...

insyaAllah..sama2 kita amalkan:)

ecadwinkyasha said...

insyaallah akan diamalkan :)

ieda said...

selalu akk sambil2 basuh muka akk selawat dalam hati dan sapu kat muke .. ;)

misshannajr said...

sama-sama kita amalkan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.