Monday, 4 June 2012

Al-Kisah Menguap….Jangan ambil mudah

Sekadar setitis ilmu............... PENTING NI….!!!!!!


Menguap….. semua orang menguap termasuk juga saya. tetapi kadang kala kita terlupa ataupun juga kita tidak tahu ataupun kita tidak mahu ambil tahu apakah keburukan menguap.

Adapun kalau mengikut hukum, semasa menguap hendaklah kita menutup mulut ……ini rasanya kebanyakan orang tahu, Allahuakbar.. kan manis gitu…

Tapi seperkara yang orang jarang berikan perhatian ialah bunyi yang keluar dihujung proses tersebut bunyinya pula pelbagai….huargh…..huh…..haaah dan pelbagai bunyi menandakan kepuasan melakukan perbuatan menguap ini.

Mengikut penjelasan seorang ustaz menguap sambil mengeluarkan bunyi yg agak kuat merupakan satu hiburan bagi syaitan...astaghfirullah. .! 

Bukan tidak boleh menguap tetapi janganlah mengeluarkan bunyi-bunyi tetapi ucapkanlah istighfar selepas menguap supaya kita tidak menjadi kawan syaitan menghiburkan syaitan- sukakah kita bila syaitan seronok? sudahlah seharian hidup kita ini penuh dengan dosa dan maksiat yang kadang2 tidak kita sedar, setidak2nya usaha kita yang sedikit ini dapat memperteguhkan dan memulihkan keimanan kepada ALLAH SWT dan menjauhkan fitnah syaitan…moga bermanfaat...

26 org bagi komen best..:

Masya said...

assalamualaikumm.. betul tu.. saya pun dah ajar anak kalau menguap tutup mulut dan istigfar...

cantiklah header akak...

sHaR!Na eLyaNa said...

nice entry..wah kak header baru ya..hehe ctklah

Aju Mohit said...

memang betul tu fieda, anak2 ni kemain lagik bunyiknya, ibu abah pon kdg2 terlepas jugak ;), semoga jadi peringatan utk semua

msredcheesecake said...

ni ada muslim yg lepas nguap ke bersin ke cakap excuse me.... haish... tak paham...

Rafflesia™ said...

selalu mak marah kalau abang menguap bunyi. syieda pula menguap tutup mulut. tapi endingnye bunyi beserta Allahuakbar..dah jadi kuat bunyinye

lepas ni kene tunggu habis dulu baru cakap Allahuakbar.. :( terima kasih untuk info ni

Anum said...

bagus entry nie

eB said...

tq yer :)
hesder cantek :)

FITRAH JAMIL said...

ouh tak boleh bunyi kuat2.. huhh

izan mama mia said...

peringatan yg bagus ni kak fieda.....

wah...dah ada header baru...gambar 3 permata jiwa....comel....

MAY said...

bile menguap tak tutup[ mulut setan berlumbe2 nak masuk kan?

dear yayah said...

btol2.. huduh beno bunyinye dok huargh2 lps menguap.. hehehe

Mummy GreenyHouse said...

mmg ramai yg sedar..tapi lagi ramai yg lupa... :)
setitis ilmu kak fieda ni mmg penting utk ingat2kan org2 yg terlupa juga.

ieda said...

tulahhh akk selalu ingat kan anak2 kalau menguap jgn lupee tutup mulut ekeke

Ps : fieda ok tak header tu, kalau tgk sini mcm kecil sikit kan, akk edit kasi besarsikit ok tak. ?

Anje a.k.a Mama_Balqis said...

good info for sharing

Kakzakie said...

Kakak nak tambah satu lagi fieda. Menguap sewaktu solat akan menjauhkan rezeki...

mimie.. said...

insyaAllah..sy sejak dulu amalkan menguap je baca ayat suci ^_^

ciksengeh :D said...

astaghfirullah .. terima kasih atas ingatan ..

iEdA said...

Thanks info ni akk ^_^

IntaNBerliaN said...

a'aa btoi tu.. sy sndiri sgt2 xsk dgr org menguap dgn buat mcm2 bunyi...

MamaEma said...

kadang-kadang terbabas juga...terima kasih atas entry peringataan ni

anitadiana said...

tq fieda..tak tahu kak ita tu..tq info yg bagus...

Myra Jay said...

Pernah dengar pasal ni jugak..

Lepas pada tu terus berhati2 lepas menguap terus tutup mulut,kadang tu kita tak perasan kan.

Tihara said...

thanks utk peringatan..dalam hadis bukhari ada sebut supaya tutplah mulut masa menguap ..

9n0L4 said...

haah, betul tu. bile buat bunyi tu, setan bukan main suke lagi. mcm msk geng die.

anisalya said...

kena beri lebih perhatian pada menguap ni kan sbb nnt kita lupa pasal syaitan tu. thks 4 the info.

wan nurul hezrina said...

tq nurul dah tahu dah ttgnie dr dulu tapu part menarik ttg bunyi2 di akhir menguap=)

sofia n merah menguap tutup mulut.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.