Monday, 11 June 2012

Kelebihan Makan Makanan Pedas

Sape suka makan makanan pedas..?saya mmg wajib kalau mkan nasi nk kena ada lauk pedas..kalau takder rasa pedas terasa macam mkn nasi kat hospital jer..hihi..mmg sgt2 tak best...tekak org melayu mmg sukakan rasa pedas..betul takk..Ada kelebihan sebenarnya kita makan makanan pedas ni..tapi jangan lah keterlaluan plk nanti tak pasal2 dapat sakit perut dan buasir plk.....

(Jom vote Ford Ranger Challenge >> http://bit.ly/LKrfFS)


1. Menurunkan berat badan
Menurunkan berat badan. Siapapun pasti setuju, makanan apapun kalau diberi sambal pasti akan lebih menambat selera. Kalau boleh, makanan diet anda pun mesti nak kena ada sambal. Kalau hal ini boleh membuat anda boleh menikmati makanan sihat dengan lebih berselera, kenapa tidak? Lagipun, rasa pedas itu boleh meningkatkan metabolisme anda. Kajian menunjukkan bahawa bahan utama dalam cili, iaitu kapsaisin, memiliki efek termogenik yang boleh menyebabkan tubuh membakar kalori ketika mengunyah selama 20 minit.

2. Menyihatkan jantung
Menyehatkan jantung. Hasil kajian juga menunjukkan, budaya makan makanan pedas menyebabkan insiden serangan jantung dan stroke menjadi lebih rendah. Alasannya, cili merah boleh mengurangkan kesan dari kolesterol yang berat, sedangkan kapsaisin pula boleh melawan peradangan. Keduanya merupakan faktor risiko untuk masalah jantung.

3. Mencegah kanser
Mencegah kanser. Menurut American Association for Cancer Research, kapsaisin juga memiliki kemampuan untuk membunuh beberapa sel kanser dan leukimia. Sedangkan kunyit, yang dijadikan bahan dalam kari dan mustard, boleh memperlambatkan proses penyebaran kanser dan pertumbuhan tumor. Untuk memberikan hasil semaksima mungkin, campurkan dengan lada hitam untuk menyerap kunyit 2.000 peratus lebih banyak.

4. Menurunkan tekanan darah
Menurunkan tekanan darah. Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung, sementara panas dari lada meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. Kombinasi ini boleh menghasilkan sistem kardiovaskular yang lebih kuat.

5. Mengurangkan stress
Mengurangkan stress. Makanan pedas boleh meningkatkan produksi hormon yang memberi rasa ketenangan, seperti serotonin. Hasilnya, makanan ini mampu membantu mengurangkan depresi dan stress.

44 org bagi komen best..:

sHaR!Na eLyaNa said...

yaka??sha xsuka mkn pdas la kak..hehe

Citra NaniZam said...

assalamualaikum kak fieda.. wah boleh amalkan selalu ni.. biasanya org tak mau pedas sebab takut gastrik kan.. ada khasiat lain rupanya..

MAY said...

tapi...boleh kene sakit perut tu kan?ape tah namenye ye..lupe...

may suke makan pedas..tapi hubby tak suke..jadi bile masak mmg tak pedas sgt..sian die...

syawalsimpsons said...

betoi ni kak...sy mmg antu pedas kakak...geng la kito...

nuyui a.k.a miss YUI said...

akibt kan buasir kan kalau kerap..huhu.

*SiRibenMerah said...

yeahh btull.. kalo tgh stress mkn pedas mmg x terasa.. hahaha~

kakcik said...

Kakcik adalah sangat kalah dengan kepedasan. :)

mimie.. said...

yeah!!
sebab tu lah saya suka makan makanan pedas2 ni..klu tak pedas rase mcm tak kenyang je hihi..

IntaNBerliaN said...

sy mmg sk pedas.. bkn sy je.. hubby pun sama.. alisha plak dah terikut2.. hihii

nur anis said...

saya suka makan pedas..:)

Masya said...

saya suke makan pedas, tp sejak ade anak ni kene masak ikut selera anak.. amir x suke pedas huhuhu...

syiela said...

saya ni mmg jenis tak suka pedas.. patut stress je manjang :)

izan mama mia said...

nak on hr ni kak fieda,

gambar tu kendian laa

izan mama mia said...

saya juga suka pedas....mia pun suka tapi sikit ler...

Wanieys said...

kak fieda banyak juga khasiat makanan pedas ni yer...tp wani xboleh mkn sgt makanan pedas cpt sakit perut hihi

Cik Rongoks said...

ika x boleh makan pedas T_T
makan pedas sikit je, mula la perut buat hal .hukhuk

eintan nurfuzie said...

cik en xde la giler pedas..tpkena ada pedas sikit bila makan..

Zie said...

Suka2 ... tapi skunk mkn mknn tnpa cili hukhuk

Saya Disini said...

sy suke pedas

Aju Mohit said...

aju org melaka mmg kuat pedas, tak sngka byk pulak kelebihannya ifeda hehehe

Izzah Ab Aziz said...

sedihlah, tak dapat makan pedas. hewhewhew.

Kakzakie said...

Kakak makan nasi mesti nakpeda, makan mee sup mesti nak ada sambal kicap, makan nuget nak ada cili sos... so memang ada pedas baru best fieda:)

Tapi kurus tak juga hahaha...

Rosalia said...

like pedas muahaha :D

Puan Kutu said...

sy org melyu yg aga western.sy mmg tak tahan pedas.hehe..

ERYZA said...

Wah... Rupanya byk kelebihan yg ada kalo makan pedas nie. Biasa dengar yg negatif je

iEdA said...

Betol 2 kak...ida pon suka mkn pedas2 neh.kalo xpedas,rasa mcm ada yg kurang jer...hehe ^_^

anitadiana said...

kak ita suka makan pedas..tapi family kurang..tapi tetap comel..tak kurus pun..he..he..lagi bertambah ada...

PinkUmmi said...

betul betul...cili nih memg byk khasiatnya...tapi kalau makan dengan kuantiti yg berlebihan pun tak boleh jugak...

Cinta Misteri said...

Hahaha..tkda baeknya pown. Member CiM dh detect ulser perut tk bleh makan pedas & oily coz dinding perut dia dh rosak dsbbkn cili. Dulu dia mkn cili padi buat ulam je, klau msk gulai/tomyam/asam pds/ kari confirm ktorg mkn berulam air. Skang dia plak yg tk dpt menikmati makanan.

Sally Yatiey said...

Saya sangat suka makan makanan pedas, terutamanya sambal. hehe :D Banyak jugak khasiatnya :)

eB said...

eB xleh. xthn la. hu3

miss kk said...

jom join!

http://sweetmisskk.blogspot.com/2012/06/mega-tech-giveaway-by-mizzsninie-cikmun.html

Hadiah :
* Sebuah MP3 Player
* Sebuah Phone Samsung
* Sebuah Kamera Lomo
* Button Badge K-pop
* Inner Neck
* 30 Bloglist Selama Sebulan
* 10 Banner

jemarisuri said...

js kalau x pedas rasa cam x lengkap je mkn aritu..hehe

eita said...

paling suke makan pedas..

Dba Dealova said...

Dba memang suka makan makanan pedas...good info :)

9n0L4 said...

bese org listkan yg buruk je pasal pedas ni. ade jgk baiknye ni kan. ;)

ainnoraini said...

Kakain mmg suka mkn pedas2 ni..baru la berselera...

anisalya said...

Azfar pun boleh makan pedas. hehehe...

Che Rosliza Che mat said...

cik rose memang hantu lada hihihi kadang2 tue...lada buat ulam.....nice info fieda....

Myra Jay said...

Myra suka gak makan pedas2, lagi pedas lagi swedap ;)

MamaEma said...

tak tahan perut kalau makan pedas ni

puanbee said...

wow ni kena buat sambal belacan dengan lebih rajin ni ..

Izan Ishak said...

izan makan pedas ikut mood kak fieda. kalau teringin sangat baru makan. kalau terlalu pedas sampai meleleh2 airmata dibuatnya... malu kat org aje.

wan nurul hezrina said...

nurulnie salah sorang umat yg tak mkn pedas..rugi plak rasa.hihuihui

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.