Friday, 17 August 2012

Amalan Sunat Di Hari Raya


Di hari mulia Syawal ini pula, umat Islam adalah amat digalakkan untuk :-

1) Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat idil fitri.

Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata : "Tiga perkara sunnah di hari raya iaitu antaranya : mandi sunat sebelum keluar solat hari raya".

2) Menjamah makanan sebelum keluar.

Ia berdasarkan hadith dari Anas Bin Malik yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang menyebut : "Nabi SAW tidak keluar di pagi hari raya idil fitri sehinggalah Nabi SAW menjamah beberapa biji kurma..."

3) Memperbanyakkan Takbir dan bukan memperbanyakkan menonton TV dan bermain mercun.

Seharusnya umat Islam jangan terlalu di sibukkan dengan aktiviti persiapan raya sehingga meninggalkan peluang takbir ini. Ini adalah penting bagi syiar Islam selain kalimah Takbir yang dibenci oleh Syaitan. Ad-Dar Qutni melaporkan bahawa apabila Ibn Umar r.a keluar di hari raya Idul Fitri, beliau akan berterusan bertakbir sehinggalah imam keluar untuk mengimamkan solat hari raya.

4) Mengucapkan selamat dan mendoakan antara satu sama lain.

Tiada masalah untuk menggunakan apa jua kalimah, asalkan ianya mempunyai maksud yang sama. Bagaimanapun, kalimah yang digunakan di zaman baginda SAW adalah "Taqabbalallahu minna wa minkum" ertinya : Semoga Allah menerima amalan (amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu".

Disebut dalam sebuah riwayat :

Ertinya : Berkata Wathilah, Aku bertemu Rasulullah s.a.w pada hari raya dan aku katakan pada baginda "taqabballahu minna wa minka", baginda menjawab : Ya, taqabbalallahu minna wa minka" ( Al-Baihaqi, rujuk perbincangan di Fath Al-Bari, 2/446 )

5) Memakai pakaian terbaik yang ada.

Walaupun demikian, perlulah mengikut kemampuan dan tiada pembaziran dibenarkan.

Tidak dibenarkan untuk menghina pakaian orang lain yang kurang indah dan mahal (kecuali pakaian seksi dan tidak menutup aurat memang di haramkan di dalam Islam).

6) Menukar jalan ke tempat solat (balik dan pergi).

Ia berdasarkan hadith dari Jabir r.a yang menyebut bahawa Nabi SAW biasanya menukar atau berbeza jalan pergi dan pulang apabila di hari raya" (Riwayat Al-Bukhari)

7) Berziarah dan merapatkan hubungan baik sesama Muslim sempena musim cuti yang diperolehi.

13 org bagi komen best..:

shidaR said...

nice sharing kak :)

anisalya said...

sekarang ni budak2 pun malas nak beraya. lebih suka tgk tv kan?

Aju Mohit said...

fieda, aju dah dapat hadiah dari fieda, tq ye!! cantik sangat, comel!!!

Masya said...

terima kasih kak kongsikan ....
info yg bgs.. maklum kt ni kdg2 mudah lupe hihihihihii

Si Matatajam said...

Alhamdulillah mmg sentiasa M dan my hubby amalkan semua tu...InshaAllah harap tak lupa pada masa akan datang..

9n0L4 said...

itulah yg sepatutnya kan. bykkan doa. bkn stkt mntk maaf dan ucapan raye aje. ;)

izan mama mia said...

Insyaallah...tang mandi sunat raya..mmg tak pernah lupa...

Cik Nur said...

bab mercun tu, mmg xdapat nak di elakkan, duk kampung berdentum dentam dgr org main..tmbah2 malam raya..

sHaR!Na eLyaNa said...

nice sharing..sory kak lmbt bw..bz raya hehe mat raya kak :)

IntaNBerliaN said...

mandi sunat tu abah sy sellau ingatkan setiap kali pg raya..

Wanieys said...

bagus info ni kak fieda :)

Che Rosliza Che mat said...

Nice fieda...

Che Rosliza Che mat said...

Nice fieda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.