Thursday, 16 August 2012

Petua Keselamatan Jalan Raya Semasa Hendak Balik Kampung

Photo: Petua Keselamatan Jalan Raya 
Semasa Anda Hendak Balik Kampung   

1. Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jika anda letih, mengantuk, mabuk atau tidak fokus, tangguhkan perjalanan anda.
2. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.
3. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong.  Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.
4. Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning dan beri keutamaan kepada pejalan kaki.
5. Elakkan daripada mengekori kenderaan lain pada sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.
6. Patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.
7. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja biadap tetapi membahayakan semua pengguna.
8. Elakkan mencelah di antara kenderaan kerana ini membahayakan keselamatan anda dan orang lain.

1. Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jika anda letih, mengantuk, mabuk atau tidak fokus, tangguhkan perjalanan anda.

2. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.

3. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong. Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.

4. Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning dan beri keutamaan kepada pejalan kaki.

5. Elakkan daripada mengekori kenderaan lain pada sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.

6. Patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.

7. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja biadap tetapi membahayakan semua pengguna.

10 org bagi komen best..:

shidaR said...

nice sharing kak :)
kena baca betul2 sbb raya ke4 nak balik KL :)

anisalya said...

saya insyaAllah akan balik malam esok.

Masya said...

bile raya ni masing² nak cepatkan... kdg² kat jalan raya tu .. buat mcm jalan dia sorang jer lalu .. huhuhuhuhu

9n0L4 said...

tahun ni raye kampung dekat aje. sejam dah sampai. ;)

Si Matatajam said...

Pandu cermat jiwa selamat...

izan mama mia said...

Alhamdulillah kak fieda...semuanya diamalkan...best dapat balik raya thn nie

sHaR!Na eLyaNa said...

:) drive carefully :P

IntaNBerliaN said...

perkara yg patut kita semua amalkan..

Wanieys said...

kena plan betul2 kan nk balik raya ni tambah2 nk hadap jalan yg jem nk tempuh perjalanan yg berjam2 tu

Che Rosliza Che mat said...

Betul tue...petua yg elok untuk di kongsi...nice share fieda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.