Thursday, 4 October 2012

Pak aji disangka garam

Bukan saya ye yg dimaksudkan oleh tajuk entry tu...hihihi...tp anak teruna saya si Asyraf ni..petang semalam punya hal ni..saya biasalah ada je goreng2 utk wt minum petang..semalam saya goreng french fries je..dah goreng saya pun makan la dulu dgn Maira..pas tu kami duk tgk tv..abg dah balik dari sekolah agama terus jer terpa ke meja makan...dia suh bubuh garam..katanya sedap sikit mcm french fries MCD..tp saya mmg tak ajar la letak garam kalau mkn french fries goreng sendiri kat umah..saya kata takyah la bang..tak elok letak garam..makan jer macam tu sedap jugak...

Nak dijadikan cerita lepas abang dh makan saya pun nak kemas la meja..sekali saya terpandang mcm ada berkilat kilat kat french fries tu....tu diaaaaaaaaaa.....pandai2 dia pi dapur konon nak bubuh sendiri la garam..sekali pak aji yg dia letak...byk plk tu ..aduhai...apalagi menjerit la saya....saya kata tu la nak tunjuk pandai sgt..ckp mama tak nak dengar..kan dh termakan pak aji mentah2 gitu jer...

Saya terus suh dia minum banyak2 air masak..saya saja ckp nanti kalau tak malam ni habis rambut abang gugur,pening dan muntah...memg menggelabah habis dia...terus tertido pas solat maghrib..mmg pening kot...
Saya kata biar jadi pengajaran lain kali kalau mama kata jangan maknanya tak payah lah buat..

Sebenarnya saya pun ada pengalaman makan pak aji ni dlm kuantiti yg banyak..masa tu dalam darjah tiga atau empat kot..mak masuk hospital masa tu...time tu abah la yg kena masak..nak tau tak abah saya goreng ikan guna pak aji semata mata sbb dia ingatkan garam..saya ni masa tu tak tau apa makan jer la...
Uiii..mmg pening dan nk termuntah dibuatnya lepas tu...saya pun tak ingat dh camne lepas tu abah dpt tau yg dia guna tu bukan garam..tp hal tu mmg sampai sekarang saya masih ingat lagi..

Saya rasa kawan2 pun ada pengalaman masing2 kot dgn pak aji ni..cer cite sikit...hihihi...



57 org bagi komen best..:

Anum said...

anum pun ada pengalaman ngan pak aji nie
nanti anum ceta ek

Izan Ishak said...

izan takde pengalaman ngan pak aji ni k.fieda sbb kat umah mmg takde simpan stok. tapi betul kan, kalau yg alah pada pak aji..mknn yg letak pak aji ni kompem dorg terus pening kn...

alahaii...lain kali kena dgr ckp mama tau abg asyraf~

Joanna Yunus said...

Arwah mak masak tak pakai Pak Aji dan saya pun memang tak pakai Pak Aji....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Fieda.Syiannya Dak Abang ya...dia xperasan tu.Biasa la bdk llaki...
Umah k.atie xmkn pak aji ni...tak bape elok tuk kesihatan,klu nk tambah perasa,k.atie tumbuk ikan bilis/udang kering jer:D

Everything's Everythings said...

Hahah selalunya kalau kt rumah tak guna pula Pak Aji ni.. tpi bila duduk sendiri ni masak kena pakai Pak Aji utk lebih sedap lagi xD

Mira Adzlia said...

sy pun xleh mkn aji byk2..mmg kesan nya, penin sehari suntuk la...rse mual..pastu mngantok tahap gaban..huhu

Nazayiena said...

Mesti rasa loya yg amat sgt bila mkn pak aji nie byk sgtkan....

ShimaSalleh said...

rumah shima tak pernah ada stok pak aji sejak kawen ni hihihi... band terus hihihi...
Ni pun ura2 nak pakai garam gunung

Aishah Jahirah said...

kat rumah saya mmg tak wujud pak aji...tp kalau org masak dan letak saya makan je..hehee

Acik Erna said...

assalam fieda..dari acik kecik pun rumah tak de pak aji..sampai acik dah besar dan dah kawen tak pernah beli pak aji..kalau makan tu memang pernah..bila makn dikedai kan..

ShimaSalleh said...

sejak kawen mmg xbeli pak aji ni. Boikot terus hihihi... Ni pun ada ura2 nak tukar ke garam gunung...

Aku-Enot said...

Pengalaman terindahkan...

Saya kawan baru..TOmpang lalu yer..

Mrs JemariSuri@mama QiSha said...

bahaya nye...nasib umah js NO untuk pak aji...hihi

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

haha terus tido pas solat maghrib pening gamaknya kan...wani xsuka pak aji...tp klu xboh pak aji org kata xsedap hehehe

syiela said...

anak2 saya tak pandai lagi kak.. dorang pandai tumpahkan aje :)

izan mama mia said...

hehheheh..itu kesahnya...hihihi..kalu gitu jgn belilah pak aji tu....sll letak gula sikit dalam masakan ganti pak aji...

*SiRibenMerah said...

like grandfather, like grandson..
hehehe.. nak kata apa lagi.. kuah tumpah ke nasi..
sila kurangkan ajinomoto...

Deqla manjew said...

pak aji ni mmg bahaya kalo amek kuantiti byk..kalo nk masak pun letak sikit pun cukop la..x elok utk keshtn.. naseb la akk perasan kan...

PinkUmmi said...

hehehe....aji disangka garam....klaka la....

shidaR said...

heheee..hadoii nasib dia lah..bdk2 mmg suka advance tlebih kak ^_^ hope dia ok2 jer..

MAY said...

umh sy ni mmg x beli aji...mls nk gune...

Zie said...

tak dak lah pulak jadi coz tak pernah letak aji dalam bekas.. hehe

Nens Collection said...

lebih kurang sama ye..hehe

Saleha said...

kenapa yerk pak aji boleh buat org pening?

kak tini (umialya) said...

cuba elak "pak aji" masuk umah..

::EIDA:: said...

HAHA~ Lawak ah!

*Pstt: aah umah ida langsir putih+cream+coklat.. heeee~

eB said...

ha3... tringat kat kwn eB ms matrix dolo, kami msk2 ari minggu... pinjam cafenyer dpr la tapi... kwn eB sebok nk wat jelatah... skali dier boh pak aji jerk... dier enmgat garam. bygkan biler kami mkn camner rsnyer. ha3

Norzie hany said...

Macam2 perangai anak2 kita ye fieda.Sama juga dgn anak teruna akak sorang tu,lagi di tegah lg dia suka.

ros_reeza said...

alahai..kesiannya anak akak termakan pak aji ye..

Cik Nur said...

hehehe..ape yg akak lalui, ank akak lak lalui..sabar je la..lepas ni kena letak pak aji jauh2 dari garam.....

ayut said...

tu dia...bahana pak aji..ayut mmg kurang la mknnya.masak pon mmg xkan letak ckit pon..klu kat umah sndri nnt mmg tak beli dh la jwab yer.klu mknan byk sgt ltak aji pon rasa len dh kan.lg mkn gitu jer..

Ema Blog said...

tak pernah lagi terkena..

aanie said...

hahaha..lawak je..

teringat hubby sy buat air teh o, letak pak aji....pengsan minum....hahaha.....

Tihara said...

MESTI BERTAMBAH CEDAP TU..TP TK ELOK KAN PAK AJI NI. MMG BETUI GUGUR RAMBUT..SAYA SEJAK MAK LEPAS OPERATE DULU TAK PERNAH GUNA PAK AJI..

Fieza79 said...

adoii sekali di tabur nya pak aji...
setakat ni tkde pengalaman terlebih mkn pak aji so taktau plk kesah nya smpai ke tahap tu..menakut kan...

nadia said...

ye ke kak fieda? first time nadia tau makan aji terlebih doss boleh buat pening. sebab so far tak pernah la pulak nadia termakan pak aji dalam kuantiti yang banyak kann tapi dah terbiasa setiap masakan nadia and mak nadia, mesti letak aji. jadi badan pon dah adapt kottt.. ;p

Si Matatajam said...

M tak dak pengalaman lg termakan pak aji yg banyak camtu..mmg selalu berhati-bila guna pak aji ni..bahaya tul la pak aji ni..

Nida Mohd said...

biasa la garam ngan pak aji tu warna sama dan lebih kurang je rupa ia kalo tak tengok betul2..sy pn pernah kalo tgh msk mcm robot main capai je kn..

maszull said...

assalamualaikum fieda..kekadang memang pernah terkena mcm ni...:)

TiranaAduka said...

kesiannya...adoi parah tu.. Ta guna wei wong ..pak aji tak guna..

TiranaAduka said...

kesiannya...adoi parah tu.. Ta guna wei wong ..pak aji tak guna..

TiranaAduka said...

kesiannya...adoi parah tu.. Ta guna wei wong ..pak aji tak guna..

ieda said...

aduhh dpt akak bayangkan macam mana , letak sikit dah terasa , inikan banyak huhuh

eita said...

jarang guna tok aji ni...

bab arwah mak dulu suka sangat makan tok aji..kalau masak tak letak tok aji dia boleh tau...
last sekali doc sah kan buah pinggang mak rosak...

jadi memang buang terus tok aji ni...

afiqazizan said...

Saya biasa kalau makan french fries..tk perlu nak ditambah apa2..makan mcm tu je..:)

ANIM said...

dah fieda kata pening, dia pun automatik pening..psikologi tu...heee

Che Rosliza Che mat said...

bahaya jugak pak aji nie kalau terlebih dos ya....bru cr tahu....cr masak tak guna pak aji hihihi

Falsya said...

Hehehe...abg xrase mcm pelik ker kak bile mkn fries..mesti abg dh xbrani dh pasnie..:)

Cik Mai said...

cik mai kat umah mmg takde pak aji ni..biarla tak sedap janji rambut tak gugur..tapi kalao makan kat luar komfirm pak aji je lebih...huhu

QasehnyaRania said...

takda pengalaman ngn pak aji..sebab umh mk, umh mil n umah su sendiri mmg tak da stok pak aji..

penah skli minta izin ngn hubby nk beli..tp tak bagi(sja nk test sebenaqnya)..hihi

done maxis

mama aryan said...

saya kat umah x guna pak aji,kat kg dulu2 penah gak tersilap,tp mmg rasanya lain mcm kalu makan byk2

Eca Dwinky Asha said...

eca xsuka sgt ltk aji ne...tu la,org kat gugur rmbt.....

Eca Dwinky Asha said...

done standard chter

sal ya said...

tak suka dgn pak aji. memang tak ada stok kat rumah.

IntaNBerliaN said...

kat umah sy xda guna pak aji.. so, xda cerita la plak :-)

wan nurul hezrina said...

nurulplak terbalik garam disanggka pak aji..huhu sudahnya masin keperap.hahahaha..sbb bekas garam n pak aji sama.tuhlah siapa suruh tak tagging

9n0L4 said...

jaa mmg tak mkn pak aji. uihhhh mmg takde kat dapur. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.