Wednesday, 3 October 2012

Panduan Wuduk Bagi Pesakit Berbalut Tangan/Jari

Berikutan dari entry ini saya mencari info panduan wuduk bagi pesakit yg patah tangan atau jari..Info ni saya jumpa di web Jakim...segala kemusykilan korang boleh rujuk kat sana...Harap ianya bermanfaat juga pada sesiapa yg terlibat..

Bagi pesakit yang tangannya tidak boleh kena air.


Cara pertama

i . Berniat mengambil wudu’ semasa membasuh muka.

ii. Membasuh tangan yang sihat dan disapu air di atas tangan yang berbalut.

iii. Bertayammum.

iv. Menyambung wudu’ dengan menyapu air ke kepala.

v. Membasuh dua kaki.


Cara kedua:

i. Berniat mengambil wudu’ semasa membasuh muka.

ii. Bertayammum dengan menyapu debu ke muka dan

menyapu debu ke tangan hingga selesai.

iii. Menyambung wudu’ dengan membasuh tangan yang

sihat dan disapu air di atas tangan yang berbalut.

iv. Menyapu air ke kepala.

v. Membasuh kaki.

34 org bagi komen best..:

IntaNBerliaN said...

thanks kak fieda kongsi pasal ni :-)

Nurmujahidah Ismail said...

ustaz muja cakap amik je wuduk macam biasa tapi yang kat tangan berbalut tu sapu air cikit je,, wallahu a'lam

Kakzakie said...

Surau tempat kakak tak ingat tahun bila siap buat demo fieda cara berwudu' org luka tak boleh kena air, berbalut macam fieda tunjuk tu, org sakit tua dsb. Hal ini kita kena ambil tahu sebab kadang yg sakit tak berupaya menjadi tanggungjawab yg menjaga (macam kakak jaga bapak kakak tempohari)...

Everything's Everythings said...

Bagusnya share ilmu2 mcm ni, mmg ad juga yg tak tahu rukhsah berwudhu mcm ni ^^

QasehnyaRania said...

tenq kak fieda..
singgah pagi ;)

Anum said...

thanks for sharing

Kakcik Nur said...

Terima kasih kerana berkongsi ilmu. :)

Sue-Rya Qistina said...

nice sharing kak.
x pernah tau pun sebelum ni :)

(cubit2 nuffnang akak. hehehe)

BuDaK cOmOt said...

waahhhhh....ada eh...kna sapu air jugak walaupun kat luar balutan rupanya....huhuhuhuh okay okay
tq so much for the info!

Ujie said...

Walau sakit, solat tetap wajib. Bagus fieda share sbb ramai yg dah tak solat bila sakit (walaupun tak berbalut).

*SiRibenMerah said...

thanks info..

nadia said...

kak fieda, hai! :)
saya nadia, first time jumpa blog akak. berdasarkan pengalaman nadia, entry ni sangat2 berguna kak sebab tahun lepas nadia patah kaki, kena balut dengan simen kan. mula2 pon terfikir macam mana nak amek air sembahyang. nasib baik ada orang tua tolong ajarkan. :)

izan mama mia said...

tq berkongsi....hrap mak mertua kak fieda cepat sembuh...

Cik Nur said...

bagus info ni.. :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

panduan yg sgt berguna ni kak fieda..thanks sharing kat sini :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

done MSN n maxis :)

Nida Mohd said...

good info..thanks for sharing :)

Ismi Iman said...

ini tayamum kan if nk amik smyg dgn air cmne plak

ayut said...

cara kedua no3 tu mcm kompius pulak..cane tu sbnr ye....but bgus info ni klu yg terlupe :)

Masya said...

owhhh iyerlah kan.. x pernah terpikir x pernah kene.. selalu kene pisau jer.. blh tahan kene air

syiela said...

thanks share kak fieda.... dapat sedikit ilmu buat hari ini ^_^

Si Matatajam said...

Nice sharing kak Fieda..M pernah gak tgk kat rancangan ustaz Don tu..

eita said...

thank info...

harap MIL kak fieda cepat sembuh ye..

kak tini (umialya) said...

byk akak kena belajar, tk atas pengkongsian ini..

Che Rosliza Che mat said...

Tha fieda....sangat2 berguna ketika sakit....semoga mil fieda cepat sembuh...nks info

Izan Ishak said...

perkongsian yg baik ni kak~

SHAHZEE said...

good sharing..tambah pengetahuan:)

Deq's Qienz said...

nice sharing sis

kayyana said...

bgus jugak info ni kak.. thanks ye kak

Norzie hany said...

Nice info....tq for sharing.

ros_reeza said...

thanx kak Fieda :) bagus info ni.. amat mebantu pada mereka yang sedang mengalaminya :)

sal ya said...

sharing is caring.

wan nurul hezrina said...

tq kak sharing.nurulpun pernah balut gak tapi kaki..xcnt dulu2

9n0L4 said...

nice sahring. mungkin ramai yg kurang tahu pasal ni. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.