Thursday, 11 October 2012

Sifat sahabat sejati


Indahnya dunia jika kita mempunyai seorang sahabat sejati yg sifatnya seperti dibawah..


1.. Jika engkau berbuat bakti kepadanya , dia akan melindungimu.

2.. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya ,dia akan membalas baik persahabatanmu itu.

3.. Jika engkau perlukan pertolongan kewangan daripadanya , dia akan berusaha membantumu.

4.. Jika engkau menghulur kebaikan kepadanya , dia akan menerima dengan baik darimu.

5.. Jika dia mendapat kebaikan darimu , dia akan menghargai dan menyebut kebaikanmu.

6.. Jika engkau perlukan bantuan darinya , dia akan mengusahakan untukmu.

7.. Jika dia melihat sesuatu yang tak baik daripadamu , dia akan menutup dari orang tahu.

8.. Jika engkau berdiam diri (malu untuk meminta) , dia akan menanyakan kesusahanmu.

9.. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu , dia akan meringankan untuk menghilangkan kesusahan itu.

10.. Jika engkau berkata kepadanya , dia akan membenarkannya.

.11.. Jika engkau merancang sesuatu , dia akan membantumu.

12.. Jika kamu berdua berselisih faham , nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga persahabatan.


28 org bagi komen best..:

KHAIRUNNIESA said...

thanks ye kak sudi follow nisa..dh follow akak balik.. (^_^)

"Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah. "

Shikio Firra said...

yahh...

itu barulah kawan sejati..

but, susah untuk mncari semua ciri2 yang ada itu dalam sesebuah persahabatan

^_^

Dekcik said...

cm nie lah baru di namakan sahabat dunia akhirat...

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

sahabat dunia dan akhirat mmg susah nak cari kan!!


hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

Norhaizan hakim said...

Nak cari sahabat spt yg dinyatakan?
Bertuah sungguh orang yg menemuinya!

TQ sudi singgah blog kak zan.

aiN NaJwa said...

Walau sebaik mane kite berkawan, mesti akan tergigit lidah kannnn..tp sehabat sejati susah carik..=)

are_lin@yu said...

betul.ayu sokonggg..skrg rsa epy sgt kwn dgn gsf..hihi

p/s:akak mask tu mrah ja sbnrnya..ayu amik rm15 skli postage

Bui Junaidi said...

SEKARANG SUSAH NAK CARI SAHABAT YG BETUL2 SAHABAT..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

betapa pentingnya sahabat sejati.....sahabat alam maya pon baik2 juga semuanya....pentingnya sahabat kan :)

Tihara said...

susah sangat nak cari sahabat macam ni, sahabat time hepi memang ramai..hanya Allah teman hidup dan mati.. :)

Cik Aini said...

best kan kalo ada sahabat sejati ni..ssh senang bersama :)

insyaallah,akan trs mnjaga persahabatn itu smp ke syurga :)

Mrs Velentine said...

teringat pula best yg skrg dah jauh..

wan nurul hezrina said...

sahabat sejati mmg susah nak cari..kalau ada pun 1000 tuh satu jer jupe

mama aryan said...

sahabat sejati sukar utk dicari..

IntaNBerliaN said...

Sahabat sejati saya selepas kawen adalah hubby saya.. hihi

IntaNBerliaN said...

Sahabat sejati saya selepas kawen adalah hubby saya.. hihi

izan mama mia said...

indahnya sahabat itu..kan

maszull said...

assalamualaikum fieda...kawan sejati memang susah nak dicari kan..:)

Rose Khadijah said...

betul tu kak..
lagi 1,sahabat sejati takde kat opis..di opis, hanya la rakan sekerja..(utk sy)..
hehehhe..

Izan Ishak said...

alangkah sukarnya nak cari seorang sahabat sejati kan...

Che Rosliza Che mat said...

Susah nak carik sahabat sejati nie...

sal ya said...

berkawanlah kita walaupun hanya di alam maya kan?

Nisa Greennnpanda said...

huhu~.. ssh nk cr..

QasehnyaRania said...

susah nk cri..
sama2 seng byk..
sama2 susah..

Cik Nur said...

bukan senangkan nak cari sahabat yg betul2 sejati...

Si Matatajam said...

Bahagianya kalau mempunyai sahabat yg benar2 sejati..

Si Matatajam said...

M klik2 nuff kat bawah ni..

9n0L4 said...

paling penting, sahabat yg bile kite bersama die, mengingatkan kite pada Allah. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.