Friday, 21 December 2012

Interview tokey kedai ubat pasal Minyak Yu Yee Cap Limau

Al kisahnya semalam saya pergi kedai ubat dengan sepupu..tujuan utama nak beli susu anak2 kami...dari dulu kalau susu dan pampers saya mmg beli kt kedai ubat sbb harganya jauh lebih murah dari harga di pasaraya.....pastu hati ni rasa nak jer interview sikit tokey kedai pasal minyak yu yee cap limau yg tgh diragui halalnya...

Saya tanya tokey kat kedai tu...

Saya : Tokey...mau tau la..betul ke minyak yu yee cap limau ni melayu tak boleh pakai sebab ada campur minyak babi...

Tokey : Mana ada..itu minyak cap limau punya banyak melayu guna maaa...

Saya : Tapi kenapa ramai org cina pun ada cakap minyak tu melayu tak boleh pakai...

Tokey : Oooo...minyak ni ada 2 jenis...satu abg satu adik...abang punya manyak panas,adik punya kurang panas...org melayu tak boleh guna abang dia la...sbb mmg ada campur 'itu' utk kasi lagi panas...

Saya : Minyak pun ada abg adik jgk ye...

Masih kurang paham saya dgn sepupu pun jenguk dalam almari kaca yg menempatkan minyak yu yee ni...
Betul la korang rupanya minyak yu yee ni ada 2 jenis..tinnya mmg sama sebijik....camne sebelum ni saya tak perasan....yg membezakannya ialah ada gambar limau dan satu lagi ada gambar kapal..semuanya tertulis tulisan cina takder langsung tulis omputih.....

Tokey tu bgtau saya yg gambar limau tu ok tapi yg ada gambar kapal tu melayu tak boleh guna...so saya tanya balik...

Jadi kat sini fahamlah saya kenapa diragui halalnya..mgkn ada yg tersilap pandang sbb botolnya sama..tapi ni dari apa diberitahu oleh tokey tu la...dan apa yg boleh saya simpulkan kt sini,sng cite kalau was2 guna jer la minyak lain...memandangkan JAKIM pun belum ada pengesahan lagi tentang perkara ni lagi kan..Kawan FB yg berbangsa Cina pun ada pm kat saya bgtau lebih baik u cari alternative lain utk ganti minyak ni...

Tu aje info yg dapat saya share dgn kawan2..mintak maaf tak sempat nak ambik gambar minyak yu yee cap kapal tu sbb tak teringat langsung...terlupe pulak yg saya ni seorang blogger...hihihihihi.....
dah try godek2 kat google takder la pulak...gambar cap limau byk la...



45 org bagi komen best..:

mama tisya said...

oh camtu pla ye..mmg rmi org guna minyak yu yi cap limau ni..cap kapal mcm tk pernah nmpk lak

izan mama mia said...

tq kaka fieda,..tersilap jd wartawan lak yer sampai lupa diri tu sebenarnya blogger...hahahah..info yg berguna nih..nnt izan pun nak g usha kat kedai ubat gak laa...tapi pendek cerita lebih baik kita xpayah guna dah ..kita gn minyak lain laa..kan..lebih selamat

Nad @ MamaZN said...

Allhuakbar!
Saya dah guna 4 thn dah..
Dari zakwan sampai ke nayli
Sangat-sangat-sangat xtau!!
Pastu cemane ye?

Tp kt tv ada je iklan minyak yuyi ni...

Kakcik Nur said...

Elok diwar2kan ni...

Nanti kakcik kongsikan di fb, ya...

~aYu~ said...

oo... camtu ke? mmg dah taknak guna dah la selagi xde pengesahan JAKIM. mmg ayu dah buang dah stok kat umah..

Anamarza Sue said...

Kalau tak silap yang cap limau ni dibuat kat malaysia yang kat kapal tu di import dari luar.

are_lin@yu said...

bru tahu ada dua jnis..klu btl kesahihan nya ok la kan..byk g gna jnis yg limau ni..tq for sharing dear

nuyui a.k.a miss YUI said...

dah was2 jgn guna..

Anum said...

ooooo
salam jumaat

adam narzuan said...

ish bahaya nyer.. Mohon pihak berwajib buat pencerahan dalam hal ni..

Mrs Velentine said...

rasanya minyak 1 lagi tin dia warna pink ker/..

Fiza Rahman said...

Owh...Minyak pon ada abang & adik yer. Thanks for sharing sis.

Chic Na said...

kena bagitau abang2 & kakak2 pasal ni. takkan guna dah minyak yu yee. thanks info kak. :)

permatabiru said...

mmg tgh cari info nie..even my babay ta penah pakai minyak yuyee pun..kna ambik tahu juga kan..

shahdiana said...

alahai napa jadi macam tu pulak..yana ada jugak guna minyak ni untuk anak2...risaunya...rasa nak balik sekarang tengok cap apa....jakim kenapa x ambil tindakan awal...

ieda said...

tu lah
rasanya yg cap kapal tuu banyak pasaran di luar negara cth cina , thai , vietnam dan indon agaknyee ..
sbb dimana2 kalau beli memang yg cop limau nie banyak ..

dah bertahun lama minyak yuyie nie di pasaran , dah pakai berapa banyak keturunan dah ... knpa baru skrg sedar .. baru prihatin ..

sbb tuu , bila pemimpin x ambil endah perkara2 macam nie , kita rakyat terpaksa tanggung , jadi apa yg kita dah buat sblm nie merekalah tanggung ! .. aci !

suffi izzara said...

yeke kak.. alahai.. sy mmg pengguna tegar minyak yuyi ni sejak dr zaman ank dare lg smp skrg.. sy ni kuat senggugut. klu time period mnyak ni mmgla sngt2 sy perlukn..

klu dah mcam tu mmg kena cari minyak lainla ye..

akak adex suggenstion mnyak2 yg sdp2 cam mnyk yuyi ni.. kot2la akak tau kan.. tq..

sHaRiNa eLyaNa said...

sha da gtau kat sis jgn guna tp bro ckp xda pengesahan dr jakin so pakai dlu..emm..ntahla

sHaRiNa eLyaNa said...

tgk burung biru terbang kat blog ini...col kaka guna digi..n hadiah takasiam tuk kaka hehe :D

Masya said...

owhhh baru saya paham.. terima kasih akak terangkan secara telus kat sini... anak sy mmg serasi pakai minyak ni dr lahir, pernah jugak cuba minyak telon dan kayu putih tp dia tak rasilah... huhuhuhuhuhu....

careno said...

nsb baik tak pernah pakaikan ank dgn minyak ni... pakai minyak yg org kg buat jer...

Ratu Hatiku said...

Oo mmg perasan myk yg kapal tu... tp xtau plak ada cmpuran tu... Tq sharing ya..

kinara kinatara said...

betul 2 kak..altenatif nya cari mintyak lain lah..:)

Nieyxzha Hassan said...

tak boleh pakai dah ni...

Mimie said...

org rmi gune yu yi nih....skali ble de myk babi bikin spoil la

ct rahani said...

betul la kak.. klu rasa was2 tukar jer..

intanfirdaus247 said...

suka minyak ni..heheh..

Ema Blog said...

owh, baru tahu..thanks fieda

Si Matatajam said...

Kalau was2 lebih baik x payah guna kan akak

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

owh mcm tu...tp betul gak tu kan kalu ragu2 better pakai minyak lain senang...tengs info ni kak fieda

me shuhada said...

Oh haa kn senang tny terus cina jual tu kikiki.

Dayana Bahar said...

Biasa gak dgr pasal ni... skang pakai minyak telon plak...

Cik Aini said...

tu lah
dulu ai ada wat entry pasal ni jugak..kira ada 2 lah eh..mcm x perasan la plak.huhu

wan nurul hezrina said...

baru tahu ada 2 jenis.tapi kebiasaannya memang cap limau bukan cap kapal..tapikan mmglah tulisan fully cina tuh yang tak paham2

Eca Dwinky Asha said...

babychenta guna myk ne...mmg best la.eca pun tumpang sekali.hehehe

sal ya said...

JAKIM kata jgn guna kalau was2.

sal ya said...

JAKIM kata jgn guna kalau was2.

QasehnyaRania said...

jarang pulak jumpa minyak yuyi cap kapal.selalu jumpa yg cap limau..

harus dilupakan terus

IntaNBerliaN said...

saya tak pernah tgk lg yg cap kapal tu...

9n0L4 said...

tak prnh tgk jugak yg kapal tu. jakim ni cepat cepat lah buat tindakan.

Anonymous said...

Salam. Saya pernah terbeli minyak cap kapal tu. Lepas beli baru perasan botolnya lain. Masa nk pakai tgk minyaknya lain mcm je. Terus tak jadi pakai... Kena berhati-hati sbb corak botol hampir sama..dan terima kasih utk info ni :)

Anonymous said...

"...minyaknye lain mcm je." tu lain mcm cmner yer..?bole jelaskan x..

PPIM said...

STATUS HALAL MINYAK YU YEE CAP LIMAU

Berkaitan dengan pelbagai pertanyaan yang diterima oleh sekretariat PPIM dan isu yang ditimbulkan dalam laman sosial dan blog, PPIM ingin memberi pendapat dan pandangan berkenaan perkara ini.

Setakat ini tiada permohonan halal bagi produk ini walaupun ianya telah berada di pasaran Malaysia lebih 15 tahun dan digunakan oleh ramai pengguna Islam. Pengeluar tidak membuat permohonan halal untuk produk tersebut kerana ianya dikeluarkan bukan untuk pasaran Islam. Namun pengguna Islam seperti biasa seumpama hilang keyakinan terhadap produk keluaran sendiri walaupun ramai pengeluar Islam yang mengeluarkan produk yang setara dan memiliki kegunaan yang sama.

Adalah tidak munasabah kepada pengeluar untuk tidak memohon status halal dari mana-mana badan yang diiktiraf dalam atau luar negara sekiranya ia mensasarkan pasarannya kepada orang Islam. Bukankah status halal itu amat perlu bagi umat Islam? Keengganan ini mencerminkan mereka tidak peduli dengan pasaran Islam. Benarlah kata pepatah, kita ini umpama “ Hidung Tidak Mancung, Pipi Tersorong-sorong.” Orang lain langsung tidak kisah akan kebajikan kita sebaliknya kita yang tidak tahu diri terus menyokong mereka. Mereka langsung tidak menghormati kita dan kita pula yang terkinja-kinja menyogok mereka. Apakah ini sifat dan sikap kita umat Islam?

Ada di kalangan Pengguna Islam walaupun sedar dengan kepentingan mencari yang halal tetapi masih enggan menyokong produk keluaran pengeluar Islam kerana tidak mempercayai kebolehan sendiri.

PPIM menggesa semua umat Islam bersatu dan menyokong produk keluaran Islam dan memberi peluang untuk mereka berkembang pesat dan maju dalam melakukan inovasi terhadap produk sendiri. Kita sama sekali tidak ingin lagi melihat persoalan-persoalan status halal produk bukan Muslim diutarakan oleh sesiapapun jua yang mengaku Umat Islam Adalah Bersaudara.

Jangan ditanya status Halal Minyak Yu Yee Cap Limau. PPIM merasa terkesan dengan soalan ini. Ia menampakkan perjuangan dan keluhan kami di waktu siang dan malam selama ini masih kurang didengari dan difahami. Apa yang kita perlu tanya adalah berapakah jumlah zakat hasil dari jualannya setahun yang disumbangkan? Jika jawapannya tiada, kenapakah kita perlu tanya statusnya? Anggap saja produk ini bukan pilihan Umat Islam. Biarpun jika ia memiliki sijil halal, apakah wajar kita menyokongnya? Jangan sampai nanti akibat dari kealpaan kita membantu sesama Islam, ekonomi kita akan terus merudum dan akhirnya lenyap dari muka bumi ini.

Wallahualam.

“BERSAMA MENGEMBALIKAN MARUAH DENGAN BIJAKSANA”.

-IZHAM PPIM-

Anonymous said...

masalahnya produk2 sebegini terlalu banyak diiklankn di TV/radio mahupun dlm suratkhabar2 melayu... produk2 keluaran bumiputra Islam tersangatlah jarang diiklankan.... kalau sebab iklan dpt duit pun agak2 la... kadang2 kita sbg pengguna... x tau pun yg pengeluar produk2 sebegini ada dikalangan bumiputra Islam... sapa yg harus dipersalahkan kalau kita lebih mengenali sbg contoh... KFC... McD.. Pizza Hut dll.. sdgkn kita ada pengeluar yg setaraf mereka2 itu...

Anonymous said...

masalah keserasian pun ye jugak. ...
produk2 milik bmputra pun tak sehebat produk2 mereka. ... bukan sebab penggunaan bahan
tetapi kerana kurangnya kesungguhan research. ... jadi terpaksalah dapatkan apa yg ada di pasaran mereka. ... logik akal kata jika ada campuran babi maka akan bawa kepanasan, jd nya kalau sejuk tu logik la tiada campuran babi tu. ...

harapannya mgkin ada pihak yg berkemampuan sudi buat research. ... sekurang2nya ramuan minyak yuyi ni dapat dipelajari dan dikembangkan lg kepada yg benar2 halal. ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.