Tuesday, 25 December 2012

Langkah -langkah mengatasi KEPUTIHAN !

Penyebab keputihan wanita adalah kerana jangkitan kulat candida dan bakteria yang berlebihan. Perkara yang paling ditakuti sekali ialah jangkitan kuman (venereal disease) seperti siplis dan gonorrhea iaitu penyakit – penyakit yang dijangkiti menerusi hubungan seks.

Perkara lain yang merunsingkan wanita ialah kemungkinan beliau menghidap penyakit kanser pada bahagian peranakan. Bagi gadis-gadis yang belum berkahwin, pengeluaran keputihan menimbulkan persoalan samada mereka menghidap penyakit yang mengancam kesuburan mereka di masa hadapan kelak.

Pengeluaran lendir keputihan dari kemaluan tidak semestinya menandakan penyakit. Disebaliknya ia mungkin tanda yang biasa sahaja. Lendir dikeluarkan oleh faraj dan pangkal rahim untuk tujuan tertentu. Ia dikeluarkan oleh sel-sel dan kilang - kilang khas pengeluar lendir.

Lendir ini mempunyai tugas pelindung kepada sel-sel dan dinding saluran faraj. Jika tanpa lendir, sel-sel tersebut akan menjadi kering dan rosak. Kekeringan faraj sering dialami oleh wanita-wanita yang telah putus haid (menopause) dan ini boleh menimbulkan masalah seperti rasa sakit sewaktu bersetubuh dan terkeluarnya darah dari dinding faraj.

Pada kebiasaannya sifat dan rupa lendir atau keputihan itu adalah jernih, cair tanpa berbau dan tidak diiringi rasa gatal. Pengeluaran lendir atau keputihan boleh menandakan sejenis penyakit pada faraj dan sistem peranakan. Pada kebiasaannya, lendirnya bersifat putih pekat, kelihatan seperti nanah, seringkali berbau busuk serta diiringi rasa gatal-gatal pada sekeliling faraj. Adakalanya warna lendir itu berwarna kemerahan atau coklat kerana bercampur darah. Ini adalah tanda yang perlu diawasi kerana ada kemungkinan besar ada sejenis jangkitan kuman berlaku.

Faktor pemakanan antara punca yang menyebabkan kulat berlebihan pada vagina anda. Pengambilan makanan yang manis (tinggi kandungan gula) boleh menyebabkan keputihan. Contohnya macam kuih donut dan gula-gula getah.

Selain itu, ada beberapa jenis buah-buahan yang menyumbang kepada keputihan. Iaitu nenas, sengkuang dan timun. Ini bukan bermakna anda tak boleh makan langsung. Cuma kurangkan kadar pengambilannya.

Penggunaan tuala wanita boleh mengundang kehadiran kulat. Pastikan bahagian dalam celah peha anda dibersihkan dengan sempurna. Jika tidak, warna kulit bahagian dalam akan bertambah gelap. Elakkan juga memakai seluar dalam yang terlalu ketat serta diperbuat daripada kain nilon.

32 org bagi komen best..:

jaakechik said...

jaa pun ada gak keputihan sikit... tengkiu share pasal ni yer kak!

intanfirdaus247 said...

bgaus ni ..sumber maklumat yg bagus

Cik Nur said...

Nice infomasi kak... :)

sHaRiNa eLyaNa said...

info yg berguna buat wanita yg blum khwn juga ya kak :)

Chic Na said...

good info. thanks. ;)

Ujie said...

info yg bagus..

kalau kena ni, mmg risau jadinya.

Tihara said...

info yang bagus ni..thanks fieda :)

Mas Zull said...

assalamualaikum fieda....perkongsian yang bagus utk semua...;)

Myra Jay said...

TQ sharing kak :D

Aju Mohit said...

kalau rajin basuh dengan air rebusan sireh kan fieda, pon bagus juga utk keputihan

ieda said...

TQ info dik ! ;)

kinara kinatara said...

takit pulak baca entry nie kak

kinara kinatara said...

takit pulak baca entry nie kak

Deqla manjew said...

zaman anak dara dulu kerap gak keputihan..tp deqla pakai panti liners yg herba punye tu.. elok. :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

tq berkngsi kak..

Falsya said...

tq for sharing kak foeda..falsya pun ade masalah gitu..kalau ade lagi nak gie check..

lelamaisara said...

berguna ni kak...tq...

Jemarisuri said...

thanks for info...

are_lin@yu said...

tkt jgk ni..tp masalah keputihan alhamdulillah makin kurang

Fiza Rahman said...

Thanks for sharing.

izan mama mia said...

tq berkongsi info

Zie said...

sama2 menjaga kebersihan.. emm sebagai wanita memang tidak dapat lari dari keputihan ni.

Si Matatajam said...

Nice tips Kak Fieda..Tq..

Mrs Velentine said...

nice entry kak

wan nurul hezrina said...

nauzubillah minzalik..semoga dijauhkan dr penyakit yang bahaya

Eca Dwinky Asha said...

info yg menarik..eca mmg ada masalah ne.skrg guna pad herba tuk tarik keluar semua keputihan...++ byk minum air putih

Yana Libra said...

tips berguna ni..huhu~

sal ya said...

noted.

Puan Kutu said...

jagalah bahagian intim anda sebelum terlambat.hehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bagus kak fieda info ni...sangat berguna utk yg alami keputihan

IntaNBerliaN said...

keputihan ni kalau time prgnant bahaya gak kan..

9n0L4 said...

jaa pun ade wat entry pasal keputihan ni dulu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.