Friday, 25 January 2013

Hutang jangan wat main2..

Salam semua...
sekadar peringatan untuk diri sendiri...sama2 lah kita renungkan...


Saya kalau bab2 berhutang ni mmg risau sgt kalau terlupe ke nak bayar..selagi tak bayar selagi tu lah hati saya rasa tak tenang..kalau bertembung dgn kawan yg kita berhutang tu pun saya rasa malu selagi hutangnya tak dibayar..sbb tu kalau ambik apa2 barang dgn kawan saya tak suka tangguh2 nak bayar...takut lupe..

Tapi saya pelik kenapa ye ada orang yg buat tak kisah jer pasal hutang2 ni..dia boleh buat selamba derk jer...buat muka tak malu macam tak der ape2...macam dia tak pernah pulak berhutang dgn kita..bila diminta jadi gaduh..mcm kita yg berhutang dgn dia...masa minta berhutang dgn kita Masya Allah lembut lemah longlai habis...mcm2 janji manis yg keluar dari mulut..bila dah dapat bayang pun tak nmpk dah...saya bercakap ni atas pengalaman sendiri la...

Jadi kita renung2 kanlah ye..ni pun duk tgh flashback balik ni..ada tak kot saya berhutang dgn sape2 tapi tak bayar lagi...


30 org bagi komen best..:

izan mama mia said...

mmg bahaya kalau berhutang

Deqla manjew said...

kena ingat betul2 ni ada hutang ngan org ke x..mmg x boleh dibuat main2..wlu cuma seploh sen!

Anum said...

sama2 la kita

Mrs Velentine said...

saya pernah pinjamkan kawn duit..walaupun jumlah tak banyak tp itu pun liat..huhu..

Mayang ABDUL RAZAK said...

wah takutnya.. mayang pun byk utang, lagi2 dengan bank ....

Kniedaz said...

saya takut nak pinjam kat orang perseorangan..pinjam kat bank ada la..huhu...

::EIDA:: said...

Huihh. ida paling takut berhutang dgn orang... cepat2 bayar kalau takde duit sekalipun.. huhuhuhuhu

Hidayatul Afzam said...

Yup..Betul tu, bab2 hutang kena pandang serius. Tapi kebanyakkan yg berhutang dgn sy, takut plak nak mintak, nanti org kata kita berkira plak. Tak apalah, yg penting hutang sy dgn org lain selesai. :)

lelamaisara said...

betul tu..risau kalu berhutang ni..tak berapa gemar dn tak di amalkan.

Irfa said...

SGT TAKUT KLU MATI TINGGALKAN HUTANG
HUHU

Ummi Iman said...

Seboleh bolehnya tak mahu berhutang. Semoga Allah sentiasa murahkan rezeki.

eiela said...

a'a hutang wajib dibayar, tak bleh lari..

jaa jaa said...

betul tu kak.. sebab tu hubby tak bagi kl beli apa2 berhutang.. dia cakap kl ada duit bayar abis, jgn separuh2..kl takde duit, jgn beli..haha

Cik Yaya said...

xska bhutang dan xkan cube2 utk bhutng kcuali tpkasa...mcm study..nak xnk kne pnjm...huuuu

Che Rosliza Che Mat said...

etul tue fieda...cik rose pun takut kalau berhutang...

QasehnyaRania said...

kalau dulu tulis hutang dalam buku 555..skrg set dlm hp je..hihi

sentiasa beringat.tenq kak

jaakechik said...

jaa pun skrg tgh nk marah kat seorang kwn ni, hutang jaa tapi buat dunno xmo bayar.. geram betul!

Perling Putih said...

Terima kasih kerana mengingatkan sesama manusia
Jom terjah...

Puan Kutu said...

hutang mmg tak boleh buat main.benda ni bawak mati..sbb tu la klu org yg dh meninggal,warisnya wajib langsaikan semua hutang aruah dengan segera...:)

Cik Nur said...

Nur pun pelik dengan org2 yg buat xendah dengan hutang tau...

sebenarnya de kwn hutang nur..huhu

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bab2 berhutang wani ni mmg risau kak....sbb tu wani pn xsuka berhutang bab2 duit ni

IntaNBerliaN said...

a'aa betoi tu kak fieda... bab2 hutang ni xleh wat men2

Cik Aini said...

ermm
trs rs mcm nk bayar suma hutang tp hutang bank tu x mampu lah nk bayar suma..kdg2 mmg heran la dgn org yg berhutang ni..kita plak malu nk mintak sgkan dia relax je..buat mcm xde apa yg berlaku.pun..haishh

Shida Radzuan said...

shida pantang hutang2 ni..mst nk selesaikan dlu..bab hutang :)

nramalina (intan) said...

btul tu kak fieda..
sy pun pnah kne mcm k.fieda,
ble kta mntk n ckp elok2 dia mrh2 kite plak, siap ckp yg kita ni mcm along..skit ati
lpas dr tu mls nk mntk lg, biar dia ingt sndri la bila nk byar..

nramalina (intan) said...
This comment has been removed by the author.
intanfirdaus247 said...

Salam kak fieda..betul..hutang jgn buat main main...kak fieda sihat? sunyi sepi je..:)

sHaRiNa eLyaNa said...

btul tu !!

Mimi Azirah said...

aah betul tuh kak

9n0L4 said...

haah. pelik sgt bile ade org liat benor bayor hutang. wat tak tahu je. tak de muke kot kak. huhu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.