Friday, 15 February 2013

Ebab yg semakin ceria

Ape cite ye pasal anak kucing yg saya bela seminggu lepas...tgk la EBAB (nama gelaran saya panggil) skrg dah semakin ceria..kalau dulu dia tak ceria dan asyik duk meow2 jer mcm panggil ibunya..tak sng duduk..nasib baik 3 hari pastu dia dh dapat sesuaikan diri dgn keadaan rumah ni..mmg sejak kehadiran EBAB dlm umah ni kami rasa mcm seronok dan ceria jer..ala..mcm org dapat baby baru tu...hihihi..


Nampak tak EBAB dah pandai tgk kamera..mmg dia suka betul bergurau sekarang ni...pantang nmpk kaki org bergerak habis lah dia peluk dan gigit2..


Suka sgt duk dalam kotak ni dan main dgn saputangan yg dh jadi selimutnya..


Sebenarnya dulu satu sbb saya tak suka bela kucing part dia nk membuang tu la..maklumlah duk umah bertingkat kan...rupanya baru saya tau ada sebenarnya pasir khas utk kucing nk membuang..saya belikan satu pek aritu...tgk tu sibuk dia duk hidu2..mcm tau jer brg tu dia punya...


Ni rupa pasir tu...bau lemon lagi...kalau kucing kencing kat pasir ni air kencing tu akan meresap dalam pasir ni dan akan membentuk ketulan mcm batu..mmg sng sgt la nk angkat dan buang..najis pun sng nk buang sbb dh diselaputi dgn pasir khas ni..mmg sng la keje saya...


Wah...purple tu tema untuk makanan EBAB..saya pilih whiskas sbb warnanya menarik hati saya..hehehe..paham2 jer la ye..


Ni pulak makanan basah..mmg EBAB suka betul..baru jer bukak bungkusan tu dia dah tak sng duduk sbb dh terbau ikan..sepeket tu sari jer EBAB habiskan..


Syampu ni mesti kena ada sbb nak mandikan dia...mana boleh nak duk dgn orang tapi bau busuk kan...hihihi...syampu khas utk EBAB biar bau sentiasa wangi dan semakin gebu bulunya tu...

Jom dengar ceramah Ustaz Azhar pasal beri kucing makan...Inshaa Allah murah rezeki dan panjang umur kita nanti...

38 org bagi komen best..:

umi alya said...

suka kucing tapi sorang anak teruna alergik & ada asma, so xleh main2 @ dekat ngan bulu kucing, kejap jer ada rash & bersin2

Falsya said...

comel ebab..falsya hanya boleh dekat dgn kucing yg manja jer..kalau mencakar2 mmg falsya lari dulu..hehhehe

:: Mrs.Eady :: said...

gebu!

Kakzakie said...

Kakak tak tahulah kenapa kakak takut kucing Fieda. Tapi beri kucing makan yg terbiar di belakang rumah selalu kakak beri juga sebab kesian..

Ratu Hatiku said...

Alololo...comelnya....

syawalsimpsons said...

betoi2 terjaga ebab...

wan nurul hezrina abd halim said...

BANYAK SEBENARNYA PENJAGAAN..MCM EBAB NIE KENA BAWAK G SUNTIK VAKSIN NNT..cumillah ebab nie=)

nuyui a.k.a miss YUI said...

kucing yui mkn friskies..hiih.

Deqla manjew said...

bertuah ebab dijaga rapi oleh kakak..deqla pun mmg guna pasir mcm tu utk kucing2 deqla..so, blnje utk kucing saje dah brape dah sebln..haha.. tp x kesah..sbb deqla puas hati.. :)

Karukord jagau said...

Alaaa cutenyaa

Solehah Shamsuddin said...

wah akak mandikan kucing akak ye. kalau kucing solehah, mmg susah nak dimandikan. maklumlah takut dengan air.hahaha

Mrs Velentine said...

nama dia ebab ek..comel...lah

::EIDA:: said...

Just nak share. Whiskas tak elok sbb mengandungi garam yang tinggi. Bila EBAB dah cukup 3bulan ke atas, g cucuk vaksin kat hospital, akak tanya kat DR. Mesti DR. akan cakap benda yang sama... =)

Bui Junaidi said...

BERTUAH EBAB SEBAB JUMPA TUAN BAIK HATI MCM FIEDA..TERBELA NASIB DIA..^_^

Che Rosliza Che Mat said...

Bestlah Ustaz Azhar nie...Comel ebab....cam dalam gambar makanannya..

lelamaisara said...

isssss...comilnye kucing tu..geram sangat ni....

are_lin@yu said...

alahai gebunya geram tgk..

Anonymous said...

salam kak..
utk info, ade bnyk jenis pasir kat kdai pets.. klu yg mcam akak gune tu lame2 nnt die akn ade bau jgk n sdikit berhabuk.. tp sbb Ebab tu kecik lg ok lg coz najis n air kncing xbnyk..
ade satu jenis cat litter tu bentuk diamond. wane putih, yg tu lg bersih n senang gune..
just utk information akak je sbb sy pun ade bela kucing.. ^_^

Chic Na said...

cantik bulu ebab. tak lama lg besar la.

ANIM said...

lucu tengok warna pack makanan ebab pilihan "emak" angkatnya, hiiii...

eita said...

suka tengok kucing tapi tak suka bela...


kembang nye bulu dia..
mesti hari2 pakai shampoo....

moga2 murah lagi rezeki kak fieda..

Cik Nur said...

comeinya diaaaa...!
Kak jantan ke betina ni...
geram nur tgk..

izan mama mia said...

mcm senang jer org bela kucing,..saya nih tak adakeyakinan nak bela..huhu

Arina Shamsul said...

wah ni baru betul2 membela dah ni.hehehe.bertuah ebab dpt mak angkat yg penyayang.hehe.nanti jgn lupa,rawatan pun perlu tau dear...kucing sy dulu kena dapat kan suntikan juga utk elak penyakit :)

Aju Mohit said...

emmm bagus kan bela kucing tp mengenang nak kemas sisa buangannya tu hihihi takpelah ;)

Eca Dwinky Asha said...

comel....dlu rajin bela kucing.tpi da asyik mati,hilang....terus mcm rsa xbjodoh je nak jaga kucing.huhu

Eca Dwinky Asha said...

done lactacyd

Puan Kutu said...

comelnya ebab..teringat dulu masa kecikbela kucing mmg syg sgt dekat kucing tu..

Insyaallah semoga murah rezeki kak fieda sekeluarga..:)

Sue Blossom said...

wah..comelnyer.x lme lg mmg kembang bulu die

IntaNBerliaN said...

comel lah ebab ni...

IntaNBerliaN said...

comel lah ebab ni...

IntaNBerliaN said...

done digi

QasehnyaRania said...

ooo..baru tahu ada pasir khas..

adik saya suka kak bela kucing.
kt kg ada 6 ekor semuanya..

Mimi Azirah said...

alolo...debabnye...bulu kembang

Shida Radzuan said...

alhamdllah murah rezeki kak ^_^

shahdiana said...

bila baca entry awal tadi dah agak dah ebab tu mesti si comel kan...moga makin murah rezeki kak fieda sebab bela ebab...dari cara kak fieda siapkan semuanya nampak sangat kasih sayang yang melimpah ruah untuk ebab

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bulu ebab gebu la

9n0L4 said...

comelnye ebab ni. slalu tgk die posing kat insta akak. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.