Friday, 22 February 2013

Kata orang dulu2

Pagi ni seronok plk dengar JOHARA PAGI ERA..dorang bincang topik Kata Orang Tua2...

Pernah tak masa kecik2 dulu orang tua-tua takutkan korang dgn cerita mcm "Jgn Duduk Atas Bantal, Nanti Bisul".

Saya up kan topik tu kat sini....tetiba teringat pulak zaman kanak2...Kat bawah ni antara kata2 mak yg saya masih ingat 

-Jangan tunjuk pelangi nanti jari kudung

-Jangan nyanyi kat dapur nanti dapat laki tua

-Makan jangan beralih byk tempat nanti kawin banyak

-Jangan potong kuku waktu malam nanti pendek umur

-Jangan bukak payung dalam rumah nanti ular masuk

-Jangan meniarap sambil angkat kedua kaki nanti mak atau ayah mati(yg ni mmg dari kecik saya takut buat sampai sekarang... anak2 buat gitu pun saya tak bagi)

-Anak dara jangan duk depan muka pintu nanti takder orang masuk meminang

-Kalau kepala terhantuk kena hantuk balik kalau tak nanti jadi bodo

-Jangan buang nasi tak habis nanti nasi nangis (yg ni ckp kat anak dia siap kata apalah mama ni nasi bukan ada mulut dgn suara)


Itulah antara yg saya masih ingat sampai sekarang..ada lagi tapi lupe pulok...byk betul pantang org dulu2 ye,tapi bila dipikirkan balik... kata-kata ni sebenarnya membentuk disiplin dan juga menjaga tatatertib masyarakat dulu2 sebagai org melayu yang terkenal dengan kesopanan...betul tak..?

Kalau kita dulu mmg takut bila mak cakap jgn buat tu jgn buat ni..tak byk tanya pun sbb takut..tapi anak2 zaman milenium ni aduhai..satu kita bgatau jangan buat , sepuluh soalan dia tanya balik..dah tu pandai2 la kita menjawab dgn anak2 ye...


Jom lah share apa korang tau lagi tentang kata org tua dulu2..

34 org bagi komen best..:

Masya said...

mmg pun org tua² banyak jer.. pantangnya... dan say pun tkt nak buat, ada tu.. mak pesan, jgn main kat luar maghrib² nnt bunian culik gegegege.. menakutkan jer...

gambar tu buat sy gelaklah... jgn riba yer...

Falsya said...

-jangan kuar malam nnt hantu ikut

mmg semua yg akak senaraikan tuh semua falsua penah dgr..hehehe..

Ibu Lala said...

Aah betulkan fieda. Byk betul pantang larang org dulu dulu. Yg kita ni pun tanpa byk soal ikut je. Tp budak2 skrg byk pulak soalannya. Letih nak jawap.

Pinjam gambar kucing tu ye. Cute sgt.

Kakzakie said...

Semua itu kakak pernah dengar Fida tapi banyak yg dah tak digunapakai sekarang - anak dulu patuh tak usul periksa.

:: Mrs.Eady :: said...

:)

umi alya said...

ingat2

Che Rosliza Che Mat said...

Jangan Tumpah nasi...nanti nasi nangis atau lari hihihi...

diana said...

dulu2 memang banyak la pantang larang.beza dengan sekarang yang bila nak melarang,terus terang je cakap.tak de nak cipta panang larang pelik2..

Nurzakiah Hanum said...

salam di hari jumaat yang indah
singgah pagi

nuyui a.k.a miss YUI said...

kalau skg lg dikata lg dibuat..huuh

Nad MamaZN said...

Sama la kak...
Sume pun saya penah dgr
Ada tu smpi skrg pun ikut lagi walau takde kena mengena..
Btul, utk disiplin kan diri kan...

~AmyLiana86~ said...

org tua ckp cmtu sb ada hkmah disebaliknya kan..hehe..

kalau bab nyanyi kat dapur tu amy mmg suka..tp xdpt laki tua pun..muda dr amy setahun ada la..hehehe

Cik Puan Rara said...

rara pon dgr gak pg td,hehe

izan mama mia said...

mmg betoll..org dl byk pantang larang yg kadangkala buat kita tertanya2 tapi sekarang mmg anak kita banyak tanya..sampai blur nak jawab apa..huhuu..
yg paling izan ikut,..ehe..
jangan makan yang last maksudnya kalau kuih tu dah tinggal satu dalam piring jgn makan yg itu,..nanti lambat kawen...hahahaha..punyalah izan takut kawen lambat...mmg tak akan makan benda yg last sekali tuu...hiihhi mujur kawen cepat...hewhew

dya bunga said...

tpi skrg ni jrg dh nk ckp mcm tu..hihih.. tpi yg dya ingt smpai skrg jgn nyanyi kt dapur..hahaha

Ratu Hatiku said...

ha'a betul2.... kalau ank2 skrg nie smpai kita dah xtau mcmana nk explain dah.. hihihi

Chic Na said...

banyak sangat kata org dulu2 ni kadang2 tak logik. tp sbb masa tu xreti lagi so percayalah. heheh..

QasehnyaRania said...

hihi..punah

Lynn said...

hahaha..betol..macam2 petua..lyntak ingat la kak fieda...hahaha..jangan mengendap nanti ketumbit kat mata..ha..penah dengar tak..?

Deqla manjew said...

haha.. smuanya penah dgr kak... dan smua tu sebnrnya semata utk melarang kita daripada buat...seakan gertak je la tu.. bkn betul pun.. deqla sblm kawen suka je nyanyi kat dapor time tlg mak masak..dpt laki lagi muda dr deqla ada lah....hahahaha

Nisa Greennnpanda said...

sumer nie sy stuju..
nenek sy n ummi sy la yg suke pesan2 bnde camnie..

Mrs Velentine said...

hehehe..kadang2 MV mmg ikut...hahaha....lucu lah ayat dalam gambar tue

Mrs Velentine said...

done digi

N.Aima K said...

betul lah..masa saya kecik2 dulu pn sll kena tegur oleh nenek..kih3x tapi sekarang kitorang dah x praktikkan teguran mcm ni..hi hi

nik ros said...

btol2 org tua dulu2 byk yg jangan nyer

masa pakai inai, jgn duk luar nnt ayam nampak.kang nampak dah tak merah inai tu...haha

Nida Mohd said...

aah mmg betul, sy pn selalu ckp kat anak2 gak camtu kalo xhbs mkn nnti nasi nangis..pastu dia siap tnya nape nasi nangis..jenuh nak jwb

Cik Nur said...

ketuk kepala tu memang lawak..kadang2 sampai skrang tbawa2..hahaha...

ikutkan byk lagi ni...

ros_reeza said...

hihi.. memang banyak pantang larang kan.. pesan yang kak Fieyda tulis tu, memang Ros pun dengar jugak dari mak, mak saudara dan nenek Ros.. hihihi.
yang nyanyi kat dapur tu, memang selalu buat...

Nora Karim said...

tang yang terantuk kepala tu mmg tak boleh lupa la... hehehe

Puan Kutu said...

pesan org tua2 ni sebenarnya utk mendidik.tp tak berapa nak praktikal sgt utk anak2 zaman skang kan kak fieda?sbb klu difikir secara lojik mmg tak lojik budak2 skang advance dr kita dulu2..byk je tanyanya tugas kita la kena bg penerangan..:)

Myra Jay said...

Hheeee, betul la kak, dok teringat2 pesanan org dulu.. Macam2 ha ;D

IntaNBerliaN said...

hahhahah.. nak gelak pasal hantk kepala tu... sampai skrg sy wat lagi... kah kah kah..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

a'a penah dengar org2 tua selalu ckp mcm tuh

9n0L4 said...

hahaha. sgt menarik kak. mak kucing kat bwh tu pun jenuh nk jwb tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.