Friday, 8 March 2013

Maksud doa duduk antara sujud

Salam pagi Jumaat...Pagi ni saya nak kongsikan betapa BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN (duduk antara dua sujud)...

Setiap hari kita memohon didalam solat kita ..... tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.... sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini ..... Marilah kita mulai menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat.....dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah


Rabbighfirlii ( Tuhanku, ampuni aku )
diamlah sejenak, buka jiwa dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan kesejukan akan kasih sayang Allah pada kita..rasakan dengan penuh ketenangan,kemudian sampaikanlah permintaan kedua......

Warhamni ( sayangi aku )
diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya .... bukalah hati kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima.... lanjutkan berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu ......

Wajburnii ( tutuplah aib-aibku )
Warfa'nii ( angkatlah darjatku )
Warzuqnii ( berilah aku rezeki )
Wahdinii ( berilah aku petunjuk )
Wa'Aafinii ( sehatkan aku )
Wa'fuannii ( maafkan aku )

Betapa besarnya nilai sebuah doa ini. Semoga bermanfaat......


21 org bagi komen best..:

Falsya said...

tq kak fieda...insyaAllah..;)

Ummiarissa Mahdi said...

terima kasih berkongsi ....manusia mudah lupakan..

Nurzakiah Hanum said...

Assalamualaikum semua
Selamat Hari Wanita Sedunia :)

Afiq said...

wah besar maknanya tu :)


blog ni dah di tag untuk GA

http://prince-qye.blogspot.com/2013/03/fd-creative-give-away-by-mimie-adam.html

Kniedaz said...

itu pentingnya baca bacaan dalam sembahyang dengan jelas agarnya makna doa tu betul...thanks for sharing...

Chic Na said...

bacaan dalam solat penuh dgn doa. tq share.

:: Mrs.Eady :: said...

terima kasih atas perkongsian ini kak..

syawalsimpsons said...

info yang baik kak

Nens Collection said...

setiap bacaan adalah doa kan..aminn

Nisa Greennnpanda said...

nice sharing kak fieda..
slamat ari wanita..

Tihara said...

insha Allah bermanfaat...indah maksudnya

Tina Othman said...

=)

Deqla manjew said...

ada penah baca.. x ingt lak blog sape..huhu...apapun tq sharing kak... =)

Mrs Velentine said...

nice netry...

IntaNBerliaN said...

thanks kak fieda.. betoi tu, ikadang kita bkn paham pun mksud dia kan

1 Creative's story said...

nice entri ^^

Cik Nur™ said...

Dulu kcik2..selalu baca laju2...
bila dah faham mkna, baru baca dengan penuh tertib dan merayu... :)

Shida Radzuan said...

nice sharing kak :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tengs kak fieda..In Shaa Allah

sHaRiNa eLyaNa said...

nice sharing

9n0L4 said...

dlm solat tu mcm mcm doa ade kan kak. mmg ptt la lps solat rase cool je. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.