Tuesday, 23 April 2013

Kegunaan ubat gigi selain melindungi gigi

Ubat gigi ni bukan setakat kita gunakan untuk membersihkan gigi je tau rupanya ada jugak kegunaan lain...saya dapat info ni melalui email..




1. Mengurangkan rasa sakit sekaligus mengubati di sengat serangga dan menghindarkan dari terluka

2. Mengurangkan rasa sakit sementara apabila terbakar kecil dan melecur terkena api.

3. Mengecilkan jerawat. Letakkan satu titik kecil ubat gigi ke jerawat pada malam hari sebelum tidur. Mencucinya di pagi hari.

4. Mengilatkan kuku

5. Sebagai gel rambut apabila gel rambut anda habis.

6. Menghilang bau di tangan seperti bau bawang, hanyir ikan dan sebagainya.

7. Membuang dakwat pen di pakaian. Gosok kawasan yang terkena dakwat sebelum membilasnya dengan air dengan segera.

8. Untuk kasut kulit, ubat gigi juga boleh membersih malah mengilatkan kasut.

9. Membuang kesan krayon di dinding. Gosokkan kain basah dengan yang sudah diletak ubat gigi dengan lembut pada dinding.

10. Membuat perhiasan perak berkilau. Gosokkan ubat gigi ke perhiasan perak dan biarkan semalam. Lap bersih dengan kain yang lembut keesokan harinya.

11. Menghapuskan kesan calar pada DVD dan CD. Letakkan lapisan yang nipis ubat gigi ke disk dan gosok perlahan, kemudian bilas dengan air bersih.

12. Menghilangkan bau masam pada botol bayi. Ingat supaya membilasnya dengan sabun dan air sehingga bersih.

13. Menghilangkan kesan terbakar pada besi seperti sudu dan seterika.

14. Membersihkan cermin mata menyelam (google) supaya terang. Penyelam, perenang, dan para atlit mungkin sudah tahu tentang trick ini. Gosokkan setitik ubat gigi di kacamata kemudian bilas dengan rata.

15. Membersihkan Casing Monitor/Laptop. Letakkan ubat gigi dan dicampurkan dengan sedikit air kemudian gosok monitor/casing/laptop dengan perlahan-lahan dan berhati-hati. Kemudian lap semula dengan kain lembut dengan berhati-hati.

16. Untuk menampal dinding simen yang berlubang kerana kesan paku dan sebagainya.


17 org bagi komen best..:

Nurzakiah Hanum said...

great one

Che Rosliza Che Mat said...

Banyak kegunaannya ya....tq info fieda..

Nur Fahz said...

Info yang berguna.thanks 4 sharing :)

Nad MamaZN said...

Wow!
Banyak kegunaannya!
Taktau pulak saya
Tq kak!

Mas Zull said...

assalamualaikum fieda....menarik info ni....:)

Qhaifa Nur said...

banyaknya kegunaan...
lepas senang dah tahu...tq

mama aryan said...

banyak juga kegunaan uabt gigi ni ye

Rosmiza Ali said...

Ish2.. Banyak rupanya kegunaan ubat gigi ni ye? Ni ubat gigi jenis paste ke gel ekk? Tapi tang buat gel rambut tu macam pelik sikit.. Mau ke laki den guna ubat gigi buat minyak rambut kalau terdesak nih? Hehehe..,.


Westenn, The Epicure's Journal! ^_~

Mrs Velentine said...

banyak juga kegunaannya

LYAfrina said...

rupanya byk fungsi ubt gg ni

jaakechik said...

nice sharing kak... keep it up!

Myra Jay said...

Ooooo macam2 fungsi ka :)

Dulu ada baca tip, nak bg bibir pinky gitu, sapu setiap malam ubat gigi :D

Cik Nur™ said...

kilat kuku tu Nur pernah buat..hihih

Deqla Manjew said...

sbb tu kena jaga gigi elok2..tp gigi deqla ni dulu x jaga elok2 sbb tu x cantik...haha...

AyueJean AJ said...

banyaknye kegunaan nye...
Yang tang gel rambut tu lagilah baru tau.... =D

wan nurul hezrina abd halim said...

banyaknya lah aii rupanya kegunaannya

Shida Radzuan said...

wahhh bagusnyee :) nice sharing kak..tang jerawat tu betul :) heheee..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.