Monday, 24 June 2013

JEREBU" DALAM ISLAM

"Jerebu adalah 10 tanda besar kiamat. Al Quran memperuntukkan satu surah khas mengenai jerebu iaitu surah yang ke 44. 
Surah ini diberi nama sempena ayatnya yg ke-10 " dan tunggulah hari ketika langit membawa jerebu yang nyata."

Imam Muslim meriwayatkan dari Hudzaifah RA
" Kiamat tidak akan terjadi hingga kalian melihat 10 tanda. lalu
baginda menyebut antaranya jerebu. (Muslim, #2901)

Kata Imam Nawawi dalam syarahnya, jerebu yang menandakan Kiamat akan berlangsung selama 40 hari. Ia membawa kesan selsema dan sesak nafas kepada orang mukmin dan menimpakan musibah besar kepada kaum kuffar
dan haiwan. (syarh Muslim oleh Nawawi jld 18.) "

Sumber dari FB

18 org bagi komen best..:

syawalsimpsons said...

ya allah hela nafas panjang sue...

Mas Zull said...

assalamualaikum fieda....menarik ni...;)

Nurzakiah Hanum said...

great info

Tina Othman said...

Adudu insafnya, byk lg dosa ni

mama ila said...

Ya Allah..dah macam2 tanda kiamat kita dah nampak...

izan mama mia said...

mmg inilah tandanya ....moga kita ambil ikhtibar atas apa yg berlaku

Ibu Lala said...

Takut la fieda baca statement ni. Moga jerebu ni cepat la berlalu kan. Even kita pun x sihat kena jerebu ni tambah lagi la anak anak.

HeNRieTTa JoSe said...

Moga kita bersedia menghadapi segala kemungkinan...dan moga kita menjadi hambanya yg beriman....

Ujie said...

Smlm pagi jerebu kat tmpt saya tebal dan warna kuning. Ckp dgn suami...takut, mcm suasana nak kiamat. Mmg rasa takut tengok keadaan smlm.

najiah shaharain said...

Allahukabar...rahsiaMU

are_lin@yu said...

itula ada bca jgk..muhasabah dri.huhu

Cik Nur™ said...

salah satu tanda2 kiamatkan..
kita ni dah akhir zaman...
takutnya..

Ummi Iman said...

Mungkin sebagai peringatan

Deq's Qienz said...

nice info kak..sy prnh dgaq juga

Masya said...

allahuakbar....

Deqla Manjew said...

ya Allah.... kiamat dah nak dekat dah.. huhu...

wan nurul hezrina abd halim said...

baru nurul tahu..takotnyalah aii kak..amalan masih kurang..insaf*

hana nia said...

Jerebu dekat Alor Gajah , Melaka , masih berlarutan lagi . Maasyallah . Harap sangat jerebu neyh cepat hilang .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

All Right Reserved To fieda . Full Edit By Cik Rose Cute.